Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vem har rätt att delta i omsorgsskriftskolan? - En kvalitativ studie om kriterier, självbestämmande och utvecklingsmöjligheter inom omsorgsskriftskolan i Borgå stift.

Westersund, Emilia (2024)

 
Avaa tiedosto
Westersund_Emilia.pdf (1001.Kt)
Lataukset: 


Westersund, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061223047
Tiivistelmä
Omsorgsskriftskolan är en skriftskola för konfirmander med intellektuella funktionsvariationer. I Borgå stift, Finlands enda svenskspråkiga stift, finns i dagsläget en omsorgspräst som ansvarar för skriftskola för unga med intellektuell funktionsvariation. I detta arbete undersöks vilka kriterier det finns för att delta i omsorgsskriftskolan, hur självbestämmanderätten tas i beaktande gällande konfirmander med intellektuella funktionsvariationer samt eventuella utvecklingsmöjligheter av omsorgsskriftskolan.

Forskningen kommer utföras genom en kvalitativ forskningsmetod. Med hjälp av intervjuer av kyrkoherdar, omsorgsprästen och biskopen som arbetar inom Borgå stift, får vi olika perspektiv om omsorgsskriftskolan och dess framtid. Den teoretiska utformningen har tre teman: Intellektuell funktionsvariation (IF), skriftskola samt omsorgsskriftskola. Dessa teman utgår från relevant forskning, statistik, styrdokument och intervjuer.

Resultatet av denna studie visar att alla ska ha möjlighet att delta i skriftskola utifrån sina egna förutsättningar. Det arbete som omsorgsskriftskolan utför bör dock vara ett gemensamt ansvar, där flera personer delar på uppgifterna. Omsorgsprästen spelar en central roll, men stiftet skulle kunna ta ett större ansvar i linje med kyrkans strategi. Att endast ha en ansvarsperson för denna verksamhet utgör en stor utmaning. En annan önskan är att församlingsanställda ska ha mer kunskap om hur man undervisar och arbetar med klientgruppen, för att kunna integrera dem i den ordinarie skriftskolan och anpassa undervisningen efter konfirmandens inlärningsbehov. Gällande självbestämmanderätten så framkom att alla har rätt att uttrycka sin vilja. I de fall där personen inte kan uttrycka sig är det i samråd med föräldrar som beslut tas.
 
Confirmation Class for Youths with Special Needs is a program for confirmation students with intellectual disabilities (ID). In the Diocese of Borgå, Finland's only Swedish-speaking diocese, there is currently only one pastor responsible for this program. This study examines the criteria for participating in the confirmation class for students with ID, how the right to self-determination is considered for confirmands with ID, and potential development opportunities for the confirmation school for youths with special needs.

The research was conducted using a qualitative method. Through interviews with two parish priests, one priest specializing in working with young people with intellectual disabilities, and the bishop of the Diocese of Borgå, we gained different perspectives on the confirmation classes for youths with special needs and their future. The theoretical framework includes three themes: Intellectual Disability (ID), self-determination, confirmation class, and confirmation class for youths with special needs. These themes are explained thoroughly to provide the reader with the research's starting point. The theory on intellectual disability and confirmation class is based on various literature, while the confirmation class for youths with special needs is informed by both literature and interviews.

The results of this study indicate that everyone should have the opportunity to participate in confirmation school. However, the confirmation class for students with ID requires multiple people to be responsible for the program. The priest working with ID plays a significant role, but the diocese could assume greater collective responsibility for the care and management of the confirmation school, in accordance with the church's strategy. Having only one person responsible for this activity presents a significant challenge. Another developmental goal is that parish employees should acquire more knowledge on how to teach and work with this client group to integrate them into the regular confirmation class and address the confirmands' learning needs. Regarding the right to self—determination, it emerged that everyone has the right to express their will. In case where the person cannot express themselves, decisions are made in consultation with the parents.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste