Akuuttihoitohuonetyöskentely-koulutusmallin kehittäminen TYKS Akuutissa
Koskinen, Saara (2024)
Koskinen, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323204
Tiivistelmä
TYKS Akuutin Turun toimipisteen akuuttihoitohuoneessa hoidetaan välitöntä
hoitoa vaatia potilaita. Akuuttihoitohuonetyöskentelyn perehdytys pohjautuu
perehdytyslistaan ja se toteutuu hoitajavetoisesti. Organisaation sisältä saatujen palautteiden perusteella, perehdytystä tulisi kehittää systemaattisemmaksi. Systemaattisella ja standardoidulla koulutusmallilla organisaatio parantaa veto- ja pitovoimaansa ja varmistaa näyttöön perustuvan hoitotyön toteutumisen.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin akuuttihoitohuoneessa työskenteleville
hoitajille koulutusmalli, joka sisältää niin perehdytyksen kuin osaamisen ylläpitämisen. Koulutusmalli yhtenäistää perehdytystä niin, että akuuttihuoneeseen
perehtyvät hoitajat saavat riittävät valmiudet toimia akuuttihoitohuoneen hoitajina. Tutkimus tehtiin sisällön analyysillä. Aineistona oli kaksi valmista aineistoa, joita analysoitiin rinnakkain. Aineistot olivat käytössä oleva perehdytys
lista ja esihenkilöiden teettämä koulutustarvekysely akuuttihoitohuoneessa
työskenteleville hoitajille.
Akuuttihoitohuonetyöskentelyn vaativuuden myötä koulutusmallin sisältöalueita oli runsaasti ja ne olivat laajat. Sisältöalueet jakautuivat kuuteen pääluokkaan: turvallisuus, kliininen osaaminen, lääkehoidon osaaminen, laiteosaaminen, kirjaaminen, raportointi ja viestintä sekä ei-tekniset taidot ja verkostotyö. Koulutusmenetelmät jakautuivat kuuteen luokkaan: potilascase, simulaatiot, kirjallinen materiaali, luennot, esittelyt ja erilaiset koulutukset.
Kouluttaminen edellyttää monipuolisten oppimismenetelmien käyttöä koulutusmallin sisältöalueiden runsauden ja erilaisten oppijoiden huomioimiseksi. Sisältöalueiden ja koulutusmenetelmien tunnistamisella pystytään kehittämään systemaattinen koulutusmalli akuuttihoitohuonetyöskentelyyn. Jatkokehitysehdotuksena tulisi kuvata osaamisen varmistaminen ja arviointi.
hoitoa vaatia potilaita. Akuuttihoitohuonetyöskentelyn perehdytys pohjautuu
perehdytyslistaan ja se toteutuu hoitajavetoisesti. Organisaation sisältä saatujen palautteiden perusteella, perehdytystä tulisi kehittää systemaattisemmaksi. Systemaattisella ja standardoidulla koulutusmallilla organisaatio parantaa veto- ja pitovoimaansa ja varmistaa näyttöön perustuvan hoitotyön toteutumisen.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin akuuttihoitohuoneessa työskenteleville
hoitajille koulutusmalli, joka sisältää niin perehdytyksen kuin osaamisen ylläpitämisen. Koulutusmalli yhtenäistää perehdytystä niin, että akuuttihuoneeseen
perehtyvät hoitajat saavat riittävät valmiudet toimia akuuttihoitohuoneen hoitajina. Tutkimus tehtiin sisällön analyysillä. Aineistona oli kaksi valmista aineistoa, joita analysoitiin rinnakkain. Aineistot olivat käytössä oleva perehdytys
lista ja esihenkilöiden teettämä koulutustarvekysely akuuttihoitohuoneessa
työskenteleville hoitajille.
Akuuttihoitohuonetyöskentelyn vaativuuden myötä koulutusmallin sisältöalueita oli runsaasti ja ne olivat laajat. Sisältöalueet jakautuivat kuuteen pääluokkaan: turvallisuus, kliininen osaaminen, lääkehoidon osaaminen, laiteosaaminen, kirjaaminen, raportointi ja viestintä sekä ei-tekniset taidot ja verkostotyö. Koulutusmenetelmät jakautuivat kuuteen luokkaan: potilascase, simulaatiot, kirjallinen materiaali, luennot, esittelyt ja erilaiset koulutukset.
Kouluttaminen edellyttää monipuolisten oppimismenetelmien käyttöä koulutusmallin sisältöalueiden runsauden ja erilaisten oppijoiden huomioimiseksi. Sisältöalueiden ja koulutusmenetelmien tunnistamisella pystytään kehittämään systemaattinen koulutusmalli akuuttihoitohuonetyöskentelyyn. Jatkokehitysehdotuksena tulisi kuvata osaamisen varmistaminen ja arviointi.