Vastuullisuudesta myynnin kilpailuetu : kestävän myynnin uusi ulottuvuus
Koski, Petra-Nelli (2024)
Koski, Petra-Nelli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323151
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia vastuullisuutta liiketoiminnassa keskittyen myyntiin. Tavoitteena on selvittää, mitkä ovat vastuullisuuden osa-alueet myyntiorganisaatiossa, vastuullisen myyntityön toteutumista, toteuttamista ja sen merkitystä yrityksille.
Opinnäytetyössä käydään läpi vastuullisen liiketoiminnan käsitettä sekä lainsäädäntöä, josta siirrytään tarkemmin käsittelemään kestävää myyntityötä käytännössä. Vastuullisen myyntiprosessin teoriaosuudessa käydään tarkemmin läpi vastuullisuuden merkitystä sen eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina myynnin asiantuntijoiden kanssa. Tutkimusosuudessa selvitettiin yritysten nykytilannetta vastuullisuuden toteuttamisesta myyjän näkökulmasta yrityksissä.
Tämän opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokasta tietoa yrityksille ja myyjille, jotka haluavat kehittää vastuullisuutta myyntiorganisaatiossaan. Opinnäytetyössä esitetyt havainnot voivat toimia pohjana yrityksille ja myyjille, jotka pyrkivät kehittämään vastuullista myyntiään ja vastaamaan kasvaviin vastuullisuusvaatimuksiin asiakkaiden ja sidosryhmien keskuudessa. The aim of this thesis was to investigate responsibility in business, focusing on sales. The objective was to determine the key aspects of responsibility within a sales organization, the implementation and execution of responsible sales practices, and their significance for companies.
The thesis reviews the concept of responsible business and relevant legislation, followed by a detailed examination of sustainable sales practices. In the theoretical section on the responsible sales process, the significance of responsibility at various stages is explored in detail.
The research portion of the thesis was conducted through semi-structured interviews with sales experts. This research aimed to understand the current state of responsibility implementation in companies, particularly in the sales domain.
The findings of this thesis offer valuable insights for companies and salespeople looking to enhance responsibility in their sales organizations. The observations presented in the thesis can serve as a foundation for companies and salespeople aiming to develop responsible sales practices and meet the growing responsibility demands of customers and stakeholders.
Opinnäytetyössä käydään läpi vastuullisen liiketoiminnan käsitettä sekä lainsäädäntöä, josta siirrytään tarkemmin käsittelemään kestävää myyntityötä käytännössä. Vastuullisen myyntiprosessin teoriaosuudessa käydään tarkemmin läpi vastuullisuuden merkitystä sen eri vaiheissa.
Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin puolistrukturoituina haastatteluina myynnin asiantuntijoiden kanssa. Tutkimusosuudessa selvitettiin yritysten nykytilannetta vastuullisuuden toteuttamisesta myyjän näkökulmasta yrityksissä.
Tämän opinnäytetyön tulokset tarjoavat arvokasta tietoa yrityksille ja myyjille, jotka haluavat kehittää vastuullisuutta myyntiorganisaatiossaan. Opinnäytetyössä esitetyt havainnot voivat toimia pohjana yrityksille ja myyjille, jotka pyrkivät kehittämään vastuullista myyntiään ja vastaamaan kasvaviin vastuullisuusvaatimuksiin asiakkaiden ja sidosryhmien keskuudessa.
The thesis reviews the concept of responsible business and relevant legislation, followed by a detailed examination of sustainable sales practices. In the theoretical section on the responsible sales process, the significance of responsibility at various stages is explored in detail.
The research portion of the thesis was conducted through semi-structured interviews with sales experts. This research aimed to understand the current state of responsibility implementation in companies, particularly in the sales domain.
The findings of this thesis offer valuable insights for companies and salespeople looking to enhance responsibility in their sales organizations. The observations presented in the thesis can serve as a foundation for companies and salespeople aiming to develop responsible sales practices and meet the growing responsibility demands of customers and stakeholders.