Oppimisen iloa ja taideleikkejä : Taidekaruselli-toimintamallin kehittäminen osaksi esiopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelmaa Kangasalla
Isotalo, Tuuli (2024)
Isotalo, Tuuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323161
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa pyritään vastaamaan, miten suunnitella ja toteuttaa Taidekaruselli-toimintamalli osaksi kulttuurikasvatussuunnitelmaa. Taidekaruselli-toimintamallin suunnittelussa oli yhteiskehittämisen piirteitä ja siihen osallistuivat esiopetuksen lapset, opettajat sekä taideopettajat. Toimintamallin tarkoituksena oli järjestää saavutettavaa ja laadukasta taideopetusta, joka mahdollistaa lapsille taidekokemusten syntymisen ja useisiin taidelajeihin tutustumisen toiminnallisesti.
Taidekaruselli-toimintamalli pilotoitiin Kangasalan esiopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelman sisältönä keväällä 2024 ja taidepajoihin osallistuivat kaikki Kangasalan esiopetusryhmät. Toimintamallin taideopettajat olivat kuudesta pirkanmaalaisesta taiteen perusopetuksen oppilaitoksesta.
Kehittämishanke oli toimintatutkimus, joka perustui laadulliseen lähestymistapaan. Taidekaruselli-toimintamallin suunnittelussa käytettiin aineisto- ja menetelmätriangulaatiota. Kehittämishankkeessa selvitettiin, toteutuivatko esiopetuksen opettajien ja taideopettajien toimintamallille asettamat tavoitteet. Aineistona käytettiin muistiinpanoja osallistuvasta havainnoinnista, tietoja lasten kokemuksista sekä tuloksia esiopetuksen opettajien palautekyselystä. Aineiston perusteella voitiin päätellä, että Taidekaruselli-toimintamallille asetetut tavoitteet toteutuivat; lapset saivat onnistumisen kokemuksia sekä heittäytyivät taideleikkiin ja -ilmaisuun.
Toimintamallia voidaan kehittää jatkossa vahvistamalla laadukkaan lastenkulttuurin elementtejä, syventämällä yhteistyötä esiopetuksen kanssa sekä laajentamalla Taidekaruselli-toimintamallia osaksi varhaiskasvatuksen ja koulujen kulttuurikasvatussuunnitelmaa.
Taidekaruselli-toimintamalli pilotoitiin Kangasalan esiopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelman sisältönä keväällä 2024 ja taidepajoihin osallistuivat kaikki Kangasalan esiopetusryhmät. Toimintamallin taideopettajat olivat kuudesta pirkanmaalaisesta taiteen perusopetuksen oppilaitoksesta.
Kehittämishanke oli toimintatutkimus, joka perustui laadulliseen lähestymistapaan. Taidekaruselli-toimintamallin suunnittelussa käytettiin aineisto- ja menetelmätriangulaatiota. Kehittämishankkeessa selvitettiin, toteutuivatko esiopetuksen opettajien ja taideopettajien toimintamallille asettamat tavoitteet. Aineistona käytettiin muistiinpanoja osallistuvasta havainnoinnista, tietoja lasten kokemuksista sekä tuloksia esiopetuksen opettajien palautekyselystä. Aineiston perusteella voitiin päätellä, että Taidekaruselli-toimintamallille asetetut tavoitteet toteutuivat; lapset saivat onnistumisen kokemuksia sekä heittäytyivät taideleikkiin ja -ilmaisuun.
Toimintamallia voidaan kehittää jatkossa vahvistamalla laadukkaan lastenkulttuurin elementtejä, syventämällä yhteistyötä esiopetuksen kanssa sekä laajentamalla Taidekaruselli-toimintamallia osaksi varhaiskasvatuksen ja koulujen kulttuurikasvatussuunnitelmaa.