Toimiva graafinen ilme : case: pohjanmaan eläinkeskus
Sumina Seppälä, Erika (2024)
Sumina Seppälä, Erika
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valittiin graafisen ilmeen suunnittelu, koska tekijä on siitä ollut kiinnostunut ja haluaa päästä tekemään jatkossa lisää vastaavia projekteja esimerkiksi mainostoimistossa tai vastaamaan esimerkiksi yrityksen graafisesta ilmeestä.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin mitä vaiheita toimivan yritysilmeen suunnitteluun kuuluu. Opinnäytetyö sisältää myös huomioita siitä, mitä opinnäytetyön tekijä oppi graafisen ilmeen suunnitteluprojektin vaiheista, sen etenemisestä ja graafisen ilmeen suunnittelusta toteuttaessaan graafista ilmettä yritykselle nimeltä Pohjanmaan eläinkeskus. Projekti toteutettiin jatkona sitä edeltävälle projektille, jossa toteutettiin logo tämän opinnäytetyön tekijän toimesta. Tavoitteena oli tuottaa Pohjanmaan eläinkeskukselle graafinen ilme ja markkinointimateriaalia ottamalla selvää ensiksi markkinoista, joilla yritys toimii ja siitä mitä kannattaa ottaa huomioon suunnitellessa graafista ilmettä. Ongelma, johon toimeksiantaja toivoi ratkaisua, on ilmeen päivitys vastaamaan enemmän yrityksen ammattimaisuutta ja arvoja. Opinnäytetyön tekijän rooli projektissa oli suunnitella yksin kaikki projektiin liittyen ottaen huomioon toimeksiantajan antama informaatio siitä, mitä yritysilmeeltä odotetaan.
Projektin alussa tapahtui tiedonkeruu, joka toteutettiin lukemalla kirjoja graafisesta suunnittelusta ja benchmarking-menetelmällä tutkimalla markkinoita, joilla yritys toimii. Benchmarking-metodin avulla kerättiin visuaalista materiaalia, jota käytettiin moodboardin (kuvakollaasin) tekemiseen. Materiaalin avulla opinnäytetyön tekijä määritti, miten katsoja näkee kyseisen yrityksen verratessaan sitä markkinoihin, joilla yritys kilpailee. Projektissa pohdittiin miten yritys voi erottua edukseen tuomalla parhaimmat piirteet esille graafisin keinoin. Tämän jälkeen suunniteltiin kolmella eri tyylillä markkinointimateriaalia ennalta määritetyn väripaletin väreillä. Graafisten tulosten valmistuttua tarkoitus oli haastatella testiryhmää ja selvittää mikä graafisista töistä herättää yrityksen toivomaa vastaanottoa eniten.
Haasteena projektille oli välimatka, jonka takia suunnittelun oli tapahduttava etätyöskentelynä. Ongelmat, jotka ilmaantuivat, ratkottiin niiden tulojärjestyksessä ja muokkaamalla aikataulua realistisemmaksi.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin mitä vaiheita toimivan yritysilmeen suunnitteluun kuuluu. Opinnäytetyö sisältää myös huomioita siitä, mitä opinnäytetyön tekijä oppi graafisen ilmeen suunnitteluprojektin vaiheista, sen etenemisestä ja graafisen ilmeen suunnittelusta toteuttaessaan graafista ilmettä yritykselle nimeltä Pohjanmaan eläinkeskus. Projekti toteutettiin jatkona sitä edeltävälle projektille, jossa toteutettiin logo tämän opinnäytetyön tekijän toimesta. Tavoitteena oli tuottaa Pohjanmaan eläinkeskukselle graafinen ilme ja markkinointimateriaalia ottamalla selvää ensiksi markkinoista, joilla yritys toimii ja siitä mitä kannattaa ottaa huomioon suunnitellessa graafista ilmettä. Ongelma, johon toimeksiantaja toivoi ratkaisua, on ilmeen päivitys vastaamaan enemmän yrityksen ammattimaisuutta ja arvoja. Opinnäytetyön tekijän rooli projektissa oli suunnitella yksin kaikki projektiin liittyen ottaen huomioon toimeksiantajan antama informaatio siitä, mitä yritysilmeeltä odotetaan.
Projektin alussa tapahtui tiedonkeruu, joka toteutettiin lukemalla kirjoja graafisesta suunnittelusta ja benchmarking-menetelmällä tutkimalla markkinoita, joilla yritys toimii. Benchmarking-metodin avulla kerättiin visuaalista materiaalia, jota käytettiin moodboardin (kuvakollaasin) tekemiseen. Materiaalin avulla opinnäytetyön tekijä määritti, miten katsoja näkee kyseisen yrityksen verratessaan sitä markkinoihin, joilla yritys kilpailee. Projektissa pohdittiin miten yritys voi erottua edukseen tuomalla parhaimmat piirteet esille graafisin keinoin. Tämän jälkeen suunniteltiin kolmella eri tyylillä markkinointimateriaalia ennalta määritetyn väripaletin väreillä. Graafisten tulosten valmistuttua tarkoitus oli haastatella testiryhmää ja selvittää mikä graafisista töistä herättää yrityksen toivomaa vastaanottoa eniten.
Haasteena projektille oli välimatka, jonka takia suunnittelun oli tapahduttava etätyöskentelynä. Ongelmat, jotka ilmaantuivat, ratkottiin niiden tulojärjestyksessä ja muokkaamalla aikataulua realistisemmaksi.