Työntekijäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalalla
Heimonen, Satu (2024)
Heimonen, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323207
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli tarkastella työntekijäkokemuksen tilaa sosiaali- ja terveysalalla, sillä alaa vaivaava
osaajapula on ollut käynnissä jo pitkään ja ratkaisuja tilanteeseen etsitään koko ajan. Tutkimus keskittyy
tarkastelemaan sote-alan työntekijöiden työntekijäkokemusta johtamisen eri osa-alueiden, työhyvinvoinnin
johtamisen ja dialogisen johtamisen kautta. Lisäksi tarkastellaan sote-alan pito- ja vetovoimatekijöitä, jotka
osaltaan vaikuttavat työntekijäkokemuksen rakentumiseen. Tutkimuksen kautta haluttiin saada myös selville, mikä on johtamisen vaikutus työntekijäkokemukseen ja miten johtamista tulisi kehittää sote-alalla
työntekijäkokemuksen parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin Microsoft Formsilla luodun
kyselyn avulla. Kyselyä lähetettiin sosiaali- ja terveysalan työntekijöille, päämääränä tavoittaa mahdollisimman suuri vastaajajoukko. Kyselyä jaettiin yhteistyössä ammattiliitto JHL:n kanssa sekä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja LinkedInissä. Kysely keräsi yhteensä 41 vastausta. Käsiteltävinä teemoina kyselyssä olivat tutkimuksen pääaihealueet, työntekijäkokemus, työhyvinvoinnin
johtaminen, dialoginen johtaminen sekä pitovoimatekijät. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin määrälliselle tutkimukselle tyypillisiä analysointimenetelmiä, joita olivat erilaisten lukujen, kuten keskiarvon ja keskihajonnan laskeminen. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä ja niitä analysoitiin teemoittelun ja kvantifioinnin avulla. Määrällisen tutkimuksen hyödyntäminen oli perusteltua, sillä kyselyyn haluttiin saada
kerättyä mahdollisimman monta vastausta sekä näkemyksiä ja mielipiteitä tarkasteltavasta aiheesta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että työntekijäkokemuksen tila on hyvällä tasolla. Tämä näkyi tuloksissa niin,
että suurimpaan osaan aihealueista saatiin positiivisia keskiarvoja ja ainoastaan vähäistä keskihajontaa oli
havaittavissa vastauksien välillä. Tämän perusteella vastaajien näkemykset ja mielipiteet olivat melko samanlaisia. Joitakin selkeitä poikkeavuuksia oli havaittavissa ja vastausten perusteella löydettiin myös kehittämiskohteita. Selkeimpinä kehityskohteina nousivat viestintä, läsnäolo, työntekijöiden kuuleminen sekä
oikeudenmukaisuus. Muita selkeitä tuloksia nähtiin työhyvinvoinnin johtamisessa, jossa suurin osa vastaajista kertoi palautuvansa huonosti työhön liittyvästä kuormituksesta, epäsäännölliset työvuorot kuormittavat ja työtehtävistä suoriutumiseen ei ole tarpeeksi aikaa työvuoron aikana. Dialogisen johtamisen osalta
positiivisena tuloksena nähtiin avoimen vuorovaikutuksen toteutuminen työpaikalla. Pitovoimatekijöistä
kävi ilmi, että suurin osa vastaajista kokee työnsä merkityksellisenä ja innostavana. Puolestaan palkkaus,
henkilöstöresurssit ja vähäinen kannustimien hyödyntäminen nähtiin huonossa valossa.
osaajapula on ollut käynnissä jo pitkään ja ratkaisuja tilanteeseen etsitään koko ajan. Tutkimus keskittyy
tarkastelemaan sote-alan työntekijöiden työntekijäkokemusta johtamisen eri osa-alueiden, työhyvinvoinnin
johtamisen ja dialogisen johtamisen kautta. Lisäksi tarkastellaan sote-alan pito- ja vetovoimatekijöitä, jotka
osaltaan vaikuttavat työntekijäkokemuksen rakentumiseen. Tutkimuksen kautta haluttiin saada myös selville, mikä on johtamisen vaikutus työntekijäkokemukseen ja miten johtamista tulisi kehittää sote-alalla
työntekijäkokemuksen parantamiseksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin Microsoft Formsilla luodun
kyselyn avulla. Kyselyä lähetettiin sosiaali- ja terveysalan työntekijöille, päämääränä tavoittaa mahdollisimman suuri vastaajajoukko. Kyselyä jaettiin yhteistyössä ammattiliitto JHL:n kanssa sekä erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja LinkedInissä. Kysely keräsi yhteensä 41 vastausta. Käsiteltävinä teemoina kyselyssä olivat tutkimuksen pääaihealueet, työntekijäkokemus, työhyvinvoinnin
johtaminen, dialoginen johtaminen sekä pitovoimatekijät. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin määrälliselle tutkimukselle tyypillisiä analysointimenetelmiä, joita olivat erilaisten lukujen, kuten keskiarvon ja keskihajonnan laskeminen. Kysely sisälsi myös avoimia kysymyksiä ja niitä analysoitiin teemoittelun ja kvantifioinnin avulla. Määrällisen tutkimuksen hyödyntäminen oli perusteltua, sillä kyselyyn haluttiin saada
kerättyä mahdollisimman monta vastausta sekä näkemyksiä ja mielipiteitä tarkasteltavasta aiheesta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että työntekijäkokemuksen tila on hyvällä tasolla. Tämä näkyi tuloksissa niin,
että suurimpaan osaan aihealueista saatiin positiivisia keskiarvoja ja ainoastaan vähäistä keskihajontaa oli
havaittavissa vastauksien välillä. Tämän perusteella vastaajien näkemykset ja mielipiteet olivat melko samanlaisia. Joitakin selkeitä poikkeavuuksia oli havaittavissa ja vastausten perusteella löydettiin myös kehittämiskohteita. Selkeimpinä kehityskohteina nousivat viestintä, läsnäolo, työntekijöiden kuuleminen sekä
oikeudenmukaisuus. Muita selkeitä tuloksia nähtiin työhyvinvoinnin johtamisessa, jossa suurin osa vastaajista kertoi palautuvansa huonosti työhön liittyvästä kuormituksesta, epäsäännölliset työvuorot kuormittavat ja työtehtävistä suoriutumiseen ei ole tarpeeksi aikaa työvuoron aikana. Dialogisen johtamisen osalta
positiivisena tuloksena nähtiin avoimen vuorovaikutuksen toteutuminen työpaikalla. Pitovoimatekijöistä
kävi ilmi, että suurin osa vastaajista kokee työnsä merkityksellisenä ja innostavana. Puolestaan palkkaus,
henkilöstöresurssit ja vähäinen kannustimien hyödyntäminen nähtiin huonossa valossa.