Exploring user experience and challenges in developing videogames exclusively on Android devices
Pham, Hoa (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323259
Tiivistelmä
The objective of this thesis is to evaluate the feasibility of developing a video game solely using an Android-powered device. The methods employed involved following the basic steps of game development, including programming, version control, and creating 3D model assets with rigging and retopology. This study does not address 2D graphics due to the extensive availability of 2D art programs and their desktop counterparts.
Developing on Android presents numerous challenges. As of the time of writing, the only method for version control was through the command line, which poses difficulties for beginners. Additionally, there is a lack of tools for retopologizing 3D models for video game use and instability issues with the Godot engine.
By exploring alternative tools such as Termux, Box64Droid for emulating Blender, and energy efficiency of ARM devices this research provides key insights into the capabilities and limitations of mobile devices for development tasks. The findings indicate potential for increased flexibility and portability for developers, suggesting that with future advancements, Android tablets could become viable alternatives to traditional PCs for specific development needs. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on arvioida videopelin kehittämisen toteutettavuutta pelkästään Android-laitetta käyttäen. Käytetyt menetelmät sisälsivät pelinkehityksen perusvaiheet, kuten ohjelmoinnin, versionhallinnan sekä 3D-mallien luomisen riggauksen ja retopologian kanssa. Tämä tutkimus ei käsittele 2D-grafiikkaa, sillä 2D-taideohjelmia on runsaasti saatavilla ja niillä on vastineet myös työpöytäversioina.
Androidilla kehittäminen tuo mukanaan lukuisia haasteita. Kirjoitushetkellä ainoa tapa versionhallintaan oli komentorivin kautta, mikä aiheuttaa vaikeuksia aloittelijoille. Lisäksi pelikäyttöön soveltuvien 3D-mallien retopologiaan ei ole työkaluja ja Godot-moottorin epävakaus tuo lisähaasteita.
Tutkimalla vaihtoehtoisia työkaluja, kuten Termuxia ja Box64Droidia Blenderin emulointiin, ja ARM-sirujen energia tehokkuutta tämä tutkimus tarjoaa keskeisiä näkemyksiä mobiililaitteiden kyvyistä ja rajoituksista kehitystehtävissä. Tulokset osoittavat, että kehittäjille on potentiaalia lisääntyneeseen joustavuuteen ja kannettavuuteen, ja viittaavat siihen, että tulevaisuuden edistysaskeleiden myötä Android-tableteista voisi tulla varteenotettavia vaihtoehtoja perinteisille PC:ille tietyissä kehitystarpeissa.
Developing on Android presents numerous challenges. As of the time of writing, the only method for version control was through the command line, which poses difficulties for beginners. Additionally, there is a lack of tools for retopologizing 3D models for video game use and instability issues with the Godot engine.
By exploring alternative tools such as Termux, Box64Droid for emulating Blender, and energy efficiency of ARM devices this research provides key insights into the capabilities and limitations of mobile devices for development tasks. The findings indicate potential for increased flexibility and portability for developers, suggesting that with future advancements, Android tablets could become viable alternatives to traditional PCs for specific development needs.
Androidilla kehittäminen tuo mukanaan lukuisia haasteita. Kirjoitushetkellä ainoa tapa versionhallintaan oli komentorivin kautta, mikä aiheuttaa vaikeuksia aloittelijoille. Lisäksi pelikäyttöön soveltuvien 3D-mallien retopologiaan ei ole työkaluja ja Godot-moottorin epävakaus tuo lisähaasteita.
Tutkimalla vaihtoehtoisia työkaluja, kuten Termuxia ja Box64Droidia Blenderin emulointiin, ja ARM-sirujen energia tehokkuutta tämä tutkimus tarjoaa keskeisiä näkemyksiä mobiililaitteiden kyvyistä ja rajoituksista kehitystehtävissä. Tulokset osoittavat, että kehittäjille on potentiaalia lisääntyneeseen joustavuuteen ja kannettavuuteen, ja viittaavat siihen, että tulevaisuuden edistysaskeleiden myötä Android-tableteista voisi tulla varteenotettavia vaihtoehtoja perinteisille PC:ille tietyissä kehitystarpeissa.