Kouluterveydenhoitajan merkitys ekaluokkalaisen terveyden edistämisessä : Opas ekaluokkalaisen huoltajille
Rosenberg, Noora; Hautamäki, Jenni (2014)
Rosenberg, Noora
Hautamäki, Jenni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501161377
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501161377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia kouluterveydenhoitajan työnkuvaa ja kouluterveydenhuoltoa käsittelevän kirjallisuuden, tutkimusten ja omien kokemusten pohjalta ekaluokkalaisten huoltajille jaettava opas. Oppaan tarkoituksena on lisätä sekä koulutulokkaan että huoltajien tietoutta kouluterveydenhoitajan työstä ja siitä, minkälaisissa asioissa hänen puoleensa voi kääntyä.
Mäenpään (2008, 77) tekemän tutkimuksen tulosten mukaan koululaisten huoltajilla on suppeat käsitykset sekä kouluterveydenhuollosta että kouluterveydenhoitajan työnkuvasta. Huoltajat kokevat yhteistyön kouluterveydenhoitajan kanssa epäselväksi, eivätkä he tiedä, minkälaisissa asioissa kouluterveydenhuollosta voi saada tukea ja milloin kouluterveydenhoitajan puoleen voi kääntyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että kouluterveydenhoitaja kykenisi jo ensitapaamisen ja siinä muistin tueksi jaettavan oppaan välityksellä luomaan sekä ekaluokkalaiselle että tämän huoltajille läsnä olevan, turvallisen ja ammattitaitoisen kuvan omasta roolistaan alakoulun arjessa. Oppaan tavoitteena on esittää selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa se, mitä kouluterveydenhoitajan työtehtäviin kouluyhteisössä kuuluu ja tukea huoltajia ottamaan herkästi kouluterveydenhoitajaan yhteyttä, mikäli huolta ilmenee.
Opinnäytetyö on toteutettu osana Seinäjoen Törnävän alakoulun ILOA-projektia. Oppaan suunnittelussa ja laatimisessa on toimittu yhteistyössä Törnävän alakoulun kouluterveydenhoitajan kanssa. Koulu kokee oppaan tarpeelliseksi ja se on tarkoitus jakaa ensimmäisen kerran vuonna 2015 koulunsa aloittavien ekaluokkalaisten huoltajille.
Mäenpään (2008, 77) tekemän tutkimuksen tulosten mukaan koululaisten huoltajilla on suppeat käsitykset sekä kouluterveydenhuollosta että kouluterveydenhoitajan työnkuvasta. Huoltajat kokevat yhteistyön kouluterveydenhoitajan kanssa epäselväksi, eivätkä he tiedä, minkälaisissa asioissa kouluterveydenhuollosta voi saada tukea ja milloin kouluterveydenhoitajan puoleen voi kääntyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on, että kouluterveydenhoitaja kykenisi jo ensitapaamisen ja siinä muistin tueksi jaettavan oppaan välityksellä luomaan sekä ekaluokkalaiselle että tämän huoltajille läsnä olevan, turvallisen ja ammattitaitoisen kuvan omasta roolistaan alakoulun arjessa. Oppaan tavoitteena on esittää selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa se, mitä kouluterveydenhoitajan työtehtäviin kouluyhteisössä kuuluu ja tukea huoltajia ottamaan herkästi kouluterveydenhoitajaan yhteyttä, mikäli huolta ilmenee.
Opinnäytetyö on toteutettu osana Seinäjoen Törnävän alakoulun ILOA-projektia. Oppaan suunnittelussa ja laatimisessa on toimittu yhteistyössä Törnävän alakoulun kouluterveydenhoitajan kanssa. Koulu kokee oppaan tarpeelliseksi ja se on tarkoitus jakaa ensimmäisen kerran vuonna 2015 koulunsa aloittavien ekaluokkalaisten huoltajille.