Påverkan av sociala medier: en studie av tre företags agerande på Instagram
Olin, Daniel (2024)
Olin, Daniel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323243
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323243
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median vaikutusta markkinointistrategioiden ja menetelmien suhteen. Sosiaalisen median alustojen räjähtävän kasvun ja laajan käytön myötä sekä paikalliset että globaalit pien- ja suuryritykset ovat ymmärtäneet potentiaalin, joka näissä digitaalisissa kanavissa on kuluttajien saavuttamiseen ja kanssakäymisen suhteen. Tämä opinnäytetyö otti tarkemman katsonnan siihen, kuinka sosiaalinen media on muuttanut perinteisiä markkinointimenetelmiä, pakottanut tuotemerkkejä saavuttamaan kohderyhmänsä tehokkaammin ja edistämään enemmän kuin koskaan bränditietoisuutta. Opinnäytetyöni syventyi tähän aiheeseen katsomalla sitä pääasiassa markkinointiin keskittyneestä näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä keskusteltiin myös uusista markkinointi-ilmiöistä, jotka ovat "syntyneet" sosiaalisen median ansiosta. Nämä ilmiöt ovat vaikuttajien sekä käyttäjien tuottama sisältö. Analysoimalla laadullista toissijaista tietoa tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella monia tapoja, joilla sosiaalisen median alustat ovat virtaviivaistaneet markkinointimenetelmiä, mukaan lukien mainontaa, asiakkaiden sitoutumista ja bränditietoisuutta. Analysoimalla yrityksiä, jotka ovat vaihtelevia koossaan ja laadullisen toissijaisen tiedon käytön kautta sekä tekemällä kvantitatiivisen havainnollisen tutkimuksen kolmesta eri yrityksestä ja näiden julkaisuista sosiaalisessa media-alusta Instagramissa, olen tullut seuraaviin päätelmiin. Johdonmukaisella sitoutumisella, vaikuttajamarkkinoinnilla ja emotionaalisten yhteyksien tekemisen tuotemerkkisi ja kuluttajapohjasi välillä, voit nähdä positiivisia tuloksia paljon alhaisemmilla kustannuksilla ja lyhyemmillä aikaväleillä verrattuna perinteisempiin markkinointivälineisiin. Tämän lisäksi sosiaalinen media on sekä erinomainen markkinointityökalu että markkinointialusta kaikille yrityksille ja yksityishenkilöille niiden koosta tai toiminnasta riippumatta. Tämä johtuu sosiaalisen mediapohjaisen markkinoinnin etuihin, jotka tarjoavat paremman kustannustehokkuuden, pääsyn moniin markkinointityökaluihin, joihin sisältyy segmentointi, kohdennettu mainonta yksittäisiä muuttujia kohtaan ja mittausarvot, sekä kyky reaaliaikaiseen vuoropuheluun.