Uusien energiaratkaisujen vaikutus raskaan kaluston toimintavarmuuteen kenttäolosuhteissa
Laakko, Jari (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061222983
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Puolustusvoimille ja työn tarkoituksena oli selvittää, onko Puolustusvoimien
mahdollista hyödyntää uusiutuvia energiamuotoja käyttävää raskasta ajoneuvokalustoa kenttäolosuhteissa.
Opinnäytetyön tietoperustaosiossa käsiteltiin Puolustusvoimia yleisesti, ilmastonmuutoksen vaikutuksia
liikennealaan ja sivuttiin aiempia tutkimuksia.
Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena asiantuntijahaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen kohderyhmä koostui seitsemästä alan asiantuntijasta. Puolistrukturoidun haastattelun
aihealueet muodostuivat SWOT-analyysin mukaisesti jäsenneltyinä sähkön, kaasun ja uusiutuvan dieselin
ympärille: mahdollisuudet, uhat, vahvuudet ja heikkoudet. Saadut tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä
sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisin tulos oli, että uusiutuvia energiamuotoja käyttävää raskaita ajoneuvoja, on
mahdollista hyödyntää kenttäolosuhteissa. Tämä vaatii toki vielä pidemmän aikavälin suunnitelmallista
kehittämistä. Kaikkiin tutkimuksessa esille nousseisiin ongelmiin ei ole vielä löydetty ratkaisuja. Niiden
ratkaiseminen vaatii vielä globaalia yhteistyötä ja kehittämistä sekä lisätutkimuksia.
Kävi ilmi, että uusiutuvien energiamuotojen käytössä kenttäolosuhteissa tulee erityisesti huomioida
energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen soveltuvuus niiden käyttötarkoitukseen. Lisäksi täytyy huomioida
tankkaus- ja latausverkostojen suunnittelu, kehittäminen ja toteutus, kaluston käytettävyys usein
haastavissa eri ilmasto-olosuhteissa kuten talvena sekä jakeluverkon haavoittuvuus. Huomiota on
suunnattava myös energiamuotojen saatavuuden varmistamiseen, energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen
turvallisuuteen sekä ennen kaikkea osaavien henkilöiden kouluttamiseen.
mahdollista hyödyntää uusiutuvia energiamuotoja käyttävää raskasta ajoneuvokalustoa kenttäolosuhteissa.
Opinnäytetyön tietoperustaosiossa käsiteltiin Puolustusvoimia yleisesti, ilmastonmuutoksen vaikutuksia
liikennealaan ja sivuttiin aiempia tutkimuksia.
Kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena asiantuntijahaastatteluiden avulla.
Tutkimuksen kohderyhmä koostui seitsemästä alan asiantuntijasta. Puolistrukturoidun haastattelun
aihealueet muodostuivat SWOT-analyysin mukaisesti jäsenneltyinä sähkön, kaasun ja uusiutuvan dieselin
ympärille: mahdollisuudet, uhat, vahvuudet ja heikkoudet. Saadut tulokset analysoitiin aineistolähtöisellä
sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen keskeisin tulos oli, että uusiutuvia energiamuotoja käyttävää raskaita ajoneuvoja, on
mahdollista hyödyntää kenttäolosuhteissa. Tämä vaatii toki vielä pidemmän aikavälin suunnitelmallista
kehittämistä. Kaikkiin tutkimuksessa esille nousseisiin ongelmiin ei ole vielä löydetty ratkaisuja. Niiden
ratkaiseminen vaatii vielä globaalia yhteistyötä ja kehittämistä sekä lisätutkimuksia.
Kävi ilmi, että uusiutuvien energiamuotojen käytössä kenttäolosuhteissa tulee erityisesti huomioida
energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen soveltuvuus niiden käyttötarkoitukseen. Lisäksi täytyy huomioida
tankkaus- ja latausverkostojen suunnittelu, kehittäminen ja toteutus, kaluston käytettävyys usein
haastavissa eri ilmasto-olosuhteissa kuten talvena sekä jakeluverkon haavoittuvuus. Huomiota on
suunnattava myös energiamuotojen saatavuuden varmistamiseen, energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen
turvallisuuteen sekä ennen kaikkea osaavien henkilöiden kouluttamiseen.