Voith L216RS vaihteiston vikakorjausten laajentaminen VR FleetCarella
Puranen, Juuso (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323294
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Dv12 diesel veturin vaihteistojen vikaantumista ja vikakorjausten laajentamista Hyvinkään konepajan korjausmenetelmillä, joilla saataisiin vähennettyä vaihteistojen vaihtoja VR FleetCarella. Tutkimuksessa selvitettiin toiminnanohjausjärjestelmästä vaihteistoihin kohdistuvat vikatyypit ja -määrät, joita hyödyntämällä saatiin tuotettua laskelmat vältettävissä olevien vaihteistojen vaihtojen määrästä. Kokonaisuudessaan Hyvinkään konepajan korjausmenetelmiä hyödyntäen voidaan vuodessa säästyä jopa vajaalta 10:ltä vaihteiston vaihdolta. Laskelmista tuotettiin säästölaskelmat yritykselle, joiden perusteella todettiin vikakorjausten laajentaminen kannattavaksi ja ensimmäinen laajennettu vikakorjaus saatiin tehtyä Tampereen varikolla vuoden 2023 joulukuussa.
Lisäksi tutkittiin vaihteiston mekaanisen puolen rakennetta ja toimintaa, sekä vikaantumista ja vikakorjauksiin käytettäviä Hyvinkään konepajan korjausmenetelmiä. Tutkimuksen pohjalta saatiin kattava katsaus vaihteiston suunnanvaihtolaitteen ja nopeusaluevaihteen vikaantumiseen ja erilaisiin korjausmenetelmiin, joita niihin voidaan hyödyntää. Saadun tietotaidon pohjalta pystytään laajempia vikakorjauksia tekemään myös muissa kunnossapitoyksiköissä, sillä laajempien korjausten edellytykset eivät ole mahdottomat toteuttaa.
Tutkimus eteni 2023 vuoden lopulla nopeasti vaihteistojen vikatietojen ja säästölaskelmien osalta. Myös vaihteistojen laajempien vikakorjausten edellytykset saatiin kuntoon vuoden loppuun mennessä, jolloin saatiin toteutettua ensimmäinen prototyyppikorjaus. Vikaantumisen ja korjausmenetelmien sekä teoriaosuuden rakentamisen kanssa oli aikataulullisia haasteita, mutta tutkimus saatiin kokonaisuudessaan valmiiksi.
Tulevaisuudessa voitaisiin pohtia vaihteiston hydraulisen puolen vikaantumista ja voitaisiinko niidenkin vikakorjauksia laajentaa vaihteistojen vaihtojen vähentämiseksi. Hydraulisella puolella vikaantumiset johtavat pääsääntöisesti aina vaihteiston vaihtoon ja konepajakorjaukseen.
Lisäksi tutkittiin vaihteiston mekaanisen puolen rakennetta ja toimintaa, sekä vikaantumista ja vikakorjauksiin käytettäviä Hyvinkään konepajan korjausmenetelmiä. Tutkimuksen pohjalta saatiin kattava katsaus vaihteiston suunnanvaihtolaitteen ja nopeusaluevaihteen vikaantumiseen ja erilaisiin korjausmenetelmiin, joita niihin voidaan hyödyntää. Saadun tietotaidon pohjalta pystytään laajempia vikakorjauksia tekemään myös muissa kunnossapitoyksiköissä, sillä laajempien korjausten edellytykset eivät ole mahdottomat toteuttaa.
Tutkimus eteni 2023 vuoden lopulla nopeasti vaihteistojen vikatietojen ja säästölaskelmien osalta. Myös vaihteistojen laajempien vikakorjausten edellytykset saatiin kuntoon vuoden loppuun mennessä, jolloin saatiin toteutettua ensimmäinen prototyyppikorjaus. Vikaantumisen ja korjausmenetelmien sekä teoriaosuuden rakentamisen kanssa oli aikataulullisia haasteita, mutta tutkimus saatiin kokonaisuudessaan valmiiksi.
Tulevaisuudessa voitaisiin pohtia vaihteiston hydraulisen puolen vikaantumista ja voitaisiinko niidenkin vikakorjauksia laajentaa vaihteistojen vaihtojen vähentämiseksi. Hydraulisella puolella vikaantumiset johtavat pääsääntöisesti aina vaihteiston vaihtoon ja konepajakorjaukseen.