Käyttäjälähtöisten verkkosivujen suunnittelu ja toteutus
Salo, Julia (2024)
Salo, Julia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423313
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uudet, helppokäyttöiset ja käyttäjälähtöiset verkkosivut iisalmelaiselle jalkojenhoitoyritykselle, Jalkapolille. Toimeksiantajayrityksellä oli olemassa ennestään yksinkertaiset verkkosivut, mutta niiden suppean sisällön ja nykyaikaisten toiminnallisuuksien puuttumisen vuoksi ne eivät vastanneet asiakkaiden tarpeisiin. Myöskään verkkosivujen puutteelliset turvallisuussuojaukset eivät herättäneet luottamusta asiakkaissa.
Opinnäytetyö koostuu kehitettävästä tuotoksesta eli toteutettavista verkkosivuista sekä niiden suunnittelua ja toteutusta taustoittavasta raporttiosasta. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkkosivuja yleisesti osana digitaalista markkinointia sekä verkkosivujen suunnittelussa huomioitua käytettävyyttä ja käyttökokemusta. Opinnäytetyö tehtiin liiketalouden koulutusalalle, joten raporttiosassa käsitellään pääosin verkkosivujen suunnitteluprosessia ja siinä tehtyjä valintoja varsinaisen teknisen toteutuksen sijaan. Verkkosivujen käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi verkkosivujen suunnitteluprosessiin sisältyi vaatimusmäärittely, jonka osana toteutettiin kilpailijavertailu. Vaatimusmäärittelyn tulosten pohjalta suunniteltiin verkkosivujen sisältö ja ulkoasu sekä laadittiin rautalankamallit toteutettavista verkkosivuista.
Opinnäytetyö koettiin ajankohtaiseksi, sillä asiakkaiden odotukset yrityksiä ja verkkopalveluita kohtaan ovat digitalisoitumisen myötä kasvaneet. Enää ei riitä, että yrityksellä ylipäätään on verkkosivut. Verkkosivut ovat myös yhä useammin ensimmäinen kosketuspiste yrityksen ja asiakkaan välillä, joten on tärkeää, että yrityksen verkkosivut ohjaavat asiakkaan mielikuvaa yrityksestä oikeaan suuntaan heti alusta alkaen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi helppokäyttöiset, luottamusta herättävät ja responsiiviset verkkosivut, joiden oletetaan palvelevan toimeksiantajan tarpeiden ohella hyvin myös käyttäjien tarpeita.
Jatkossa verkkosivujen kehittämistä voidaan jatkaa keräämällä käyttäjäpalautetta sekä analysoimalla sivuston käyttötietoja. Saatujen palautteiden ja tietojen perusteella voidaan tehdä tarvittavia parannuksia, jotta sivusto pysyy ajan tasalla ja vastaa jatkuvasti muuttuviin asiakastarpeisiin. Verkkosivujen jatkuva kehittäminen onkin olennainen osa yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisessä digitalisoituvassa toimintaympäristössä.
Opinnäytetyö koostuu kehitettävästä tuotoksesta eli toteutettavista verkkosivuista sekä niiden suunnittelua ja toteutusta taustoittavasta raporttiosasta. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään verkkosivuja yleisesti osana digitaalista markkinointia sekä verkkosivujen suunnittelussa huomioitua käytettävyyttä ja käyttökokemusta. Opinnäytetyö tehtiin liiketalouden koulutusalalle, joten raporttiosassa käsitellään pääosin verkkosivujen suunnitteluprosessia ja siinä tehtyjä valintoja varsinaisen teknisen toteutuksen sijaan. Verkkosivujen käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi verkkosivujen suunnitteluprosessiin sisältyi vaatimusmäärittely, jonka osana toteutettiin kilpailijavertailu. Vaatimusmäärittelyn tulosten pohjalta suunniteltiin verkkosivujen sisältö ja ulkoasu sekä laadittiin rautalankamallit toteutettavista verkkosivuista.
Opinnäytetyö koettiin ajankohtaiseksi, sillä asiakkaiden odotukset yrityksiä ja verkkopalveluita kohtaan ovat digitalisoitumisen myötä kasvaneet. Enää ei riitä, että yrityksellä ylipäätään on verkkosivut. Verkkosivut ovat myös yhä useammin ensimmäinen kosketuspiste yrityksen ja asiakkaan välillä, joten on tärkeää, että yrityksen verkkosivut ohjaavat asiakkaan mielikuvaa yrityksestä oikeaan suuntaan heti alusta alkaen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi helppokäyttöiset, luottamusta herättävät ja responsiiviset verkkosivut, joiden oletetaan palvelevan toimeksiantajan tarpeiden ohella hyvin myös käyttäjien tarpeita.
Jatkossa verkkosivujen kehittämistä voidaan jatkaa keräämällä käyttäjäpalautetta sekä analysoimalla sivuston käyttötietoja. Saatujen palautteiden ja tietojen perusteella voidaan tehdä tarvittavia parannuksia, jotta sivusto pysyy ajan tasalla ja vastaa jatkuvasti muuttuviin asiakastarpeisiin. Verkkosivujen jatkuva kehittäminen onkin olennainen osa yrityksen kilpailukyvyn ylläpitämisessä digitalisoituvassa toimintaympäristössä.