Framgångsfaktorer och utmaningar i mångprofessionellt teamarbete på klienthandledning för äldre
Klippa, Jenni (2024)
Klippa, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323224
Tiivistelmä
Vid Helsingfors stad social-, hälsovårds- och räddningssektorn uppmuntras personalen till att samarbeta, både över kunskapsområden och sektorsgränser. I samband med en större organisationsförändring 2018, skapades bland annat enheten för klienthandledning och gerontologiskt socialt arbete i Helsingfors. På grund av arbetes natur, finns det ett starkt behov för mångprofessionellt teamarbete på enheten. Studiens syfte är att öka kunskapen om mångprofessionellt teamarbete inom äldreomsorgen vid den svenskspråkiga klienthandledningen i Helsingfors.
Enheten vill få kunskap om hur mångprofessionellt teamarbete fungerar, för att utveckla sitt mångprofessionella teamarbete. Frågeställningen som besvaras är: Vilka framgångsfaktorer och utmaningar ser personalen i mångprofessionellt teamarbete? Teoretiska referensramen är det mångprofessionella teamarbetet. Metoden för lärdomsprovet är kvalitativ och utförs från ett perspektiv av dem som arbetar på enheten för klienthandledning och gerontologiskt socialt arbete. Data samlas in genom ett frågeformulär med öppna frågor, och materialet analyseras
med kvalitativ innehållsanalys. Genom att utforska deltagarnas uppfattningar och erfarenheter av samarbete inom teamet, syftar studien till att identifiera framgångsfaktorer, utmaningar och utvecklingsmöjligheter. Resultaten visade att det mångprofessionella teamarbetets framgångsfaktorer finns i öppenhet och flexibilitet, och i att arbetarna lär mycket från varandra(kunskapsutbyte).
Utmaningar fanns i tidshantering, oklar arbetsfördelning samt hybridarbetet. Utvecklingsbehoven fanns bland annat i att öka förståelsen för, och acceptansen av olikheter. Resultatetfrån denna studie kan användas som kunskapsgrund för att vidareutbilda enhetens arbetare imångprofessionellt teamarbete.
Enheten vill få kunskap om hur mångprofessionellt teamarbete fungerar, för att utveckla sitt mångprofessionella teamarbete. Frågeställningen som besvaras är: Vilka framgångsfaktorer och utmaningar ser personalen i mångprofessionellt teamarbete? Teoretiska referensramen är det mångprofessionella teamarbetet. Metoden för lärdomsprovet är kvalitativ och utförs från ett perspektiv av dem som arbetar på enheten för klienthandledning och gerontologiskt socialt arbete. Data samlas in genom ett frågeformulär med öppna frågor, och materialet analyseras
med kvalitativ innehållsanalys. Genom att utforska deltagarnas uppfattningar och erfarenheter av samarbete inom teamet, syftar studien till att identifiera framgångsfaktorer, utmaningar och utvecklingsmöjligheter. Resultaten visade att det mångprofessionella teamarbetets framgångsfaktorer finns i öppenhet och flexibilitet, och i att arbetarna lär mycket från varandra(kunskapsutbyte).
Utmaningar fanns i tidshantering, oklar arbetsfördelning samt hybridarbetet. Utvecklingsbehoven fanns bland annat i att öka förståelsen för, och acceptansen av olikheter. Resultatetfrån denna studie kan användas som kunskapsgrund för att vidareutbilda enhetens arbetare imångprofessionellt teamarbete.