Sosiaali- ja terveyspalveluiden julkiset hankinnat : opas palveluntuottajille
Kärnä, Meini (2024)
Kärnä, Meini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423312
Tiivistelmä
Julkiset hankinnat ovat merkittävä osa länsimaiden taloutta ja ne ovat tärkeitä sekä hankkivalle että tarjoavalle osapuolelle. Julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen tarvitaan yhteistyötä yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa ja onnistuneesti järjestetyt julkiset hankinnat voivat parhaimmillaan helpottaa näihin palveluihin kohdistuvia kustannuspaineita. Julkiset tarjouskilpailut tarjoavat palveluntuottajille puolestaan erilaisia liiketoimintamahdollisuuksia ja voivat edesauttaa esimerkiksi kansainvälistymistä ja kannustaa uusiin innovaatioihin.
Julkisten hankintojen toteuttaminen ja julkisiin tarjouskilpailuihin osallistuminen edellyttää osaamista ja asiantuntijuutta. Mikäli julkisten hankintojen perusteet ja käytänteet eivät ole tarjoavalle osapuolelle tuttuja, voi tarjouskilpailuun osallistuminen tuntua haastavalta. Kaikkien saatavilla olevaa, palveluntuottajien näkökulmasta laadittua ajankohtaista materiaalia julkisiin hankintoihin ja tarjouskilpailuihin liittyen on melko vähän.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas sosiaali- ja terveyspalveluiden julkisten hankintojen perusteista kiinnostuneille yksityisille ja kolmannen sektorin palveluntuottajille. Tavoitteena oli tuottaa kaikille saatavilla olevaa materiaalia aihepiiriin liittyen erityisesti palveluntuottajan näkökulmasta sekä lisätä tällä tavoin palveluntuottajien asiantuntemusta aiheeseen liittyen. Opasta voidaan hyödyntää esimerkiksi perehdytyksessä. Oppaan sisältö on tehty hyödyntäen opinnäytetyön teoreettista viitekehystä, joka perustuu aihepiirin ajankohtaisiin ja luotettaviin lähteisiin. Opas on viimeistelty julkisten tarjouskilpailuiden parissa työskentelevien yksityisen ja kolmannen sektorin asiantuntijoiden palautteen pohjalta, joka kerättiin haastatteluiden avuin. Public procurements are a major part of Western economies and important to both the procuring and offering parties. Organizing social and health services in the public sector requires collaboration with private and third-sector service providers. Successful procurement can alleviate cost pressures in the public sector. For service providers, public procurements can offer new business opportunities, facilitate internationalization, and foster new innovations.
Executing public procurement and participating in public tenders requires competence and expertise. Participating as a tenderer can be challenging if the appropriate principles and practices are not familiar to the service provider. There is a scarcity of relevant and publicly accessible material to support participation from the service provider’s perspective.
The aim of this thesis was to create a guide of public procurement in social and health services for private and third-sector service providers. The goal was to produce publicly accessible material for service providers interested in improving their expertise on the principles of participating in public procurements. The content of the guide has been created using the theoretical framework described in the thesis, based on relevant and reliable sources, and can be used in, for example, onboarding new employees. Finally, the content has been validated and finalized based on interviews with expert interviews from public and third-sector service providers.
Julkisten hankintojen toteuttaminen ja julkisiin tarjouskilpailuihin osallistuminen edellyttää osaamista ja asiantuntijuutta. Mikäli julkisten hankintojen perusteet ja käytänteet eivät ole tarjoavalle osapuolelle tuttuja, voi tarjouskilpailuun osallistuminen tuntua haastavalta. Kaikkien saatavilla olevaa, palveluntuottajien näkökulmasta laadittua ajankohtaista materiaalia julkisiin hankintoihin ja tarjouskilpailuihin liittyen on melko vähän.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas sosiaali- ja terveyspalveluiden julkisten hankintojen perusteista kiinnostuneille yksityisille ja kolmannen sektorin palveluntuottajille. Tavoitteena oli tuottaa kaikille saatavilla olevaa materiaalia aihepiiriin liittyen erityisesti palveluntuottajan näkökulmasta sekä lisätä tällä tavoin palveluntuottajien asiantuntemusta aiheeseen liittyen. Opasta voidaan hyödyntää esimerkiksi perehdytyksessä. Oppaan sisältö on tehty hyödyntäen opinnäytetyön teoreettista viitekehystä, joka perustuu aihepiirin ajankohtaisiin ja luotettaviin lähteisiin. Opas on viimeistelty julkisten tarjouskilpailuiden parissa työskentelevien yksityisen ja kolmannen sektorin asiantuntijoiden palautteen pohjalta, joka kerättiin haastatteluiden avuin.
Executing public procurement and participating in public tenders requires competence and expertise. Participating as a tenderer can be challenging if the appropriate principles and practices are not familiar to the service provider. There is a scarcity of relevant and publicly accessible material to support participation from the service provider’s perspective.
The aim of this thesis was to create a guide of public procurement in social and health services for private and third-sector service providers. The goal was to produce publicly accessible material for service providers interested in improving their expertise on the principles of participating in public procurements. The content of the guide has been created using the theoretical framework described in the thesis, based on relevant and reliable sources, and can be used in, for example, onboarding new employees. Finally, the content has been validated and finalized based on interviews with expert interviews from public and third-sector service providers.