4–6-vuotiaiden hienomotoriikan kehityksen tukeminen: opas vanhemmille
Naskali, Salla; Tiala, Noora (2024)
Naskali, Salla
Tiala, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323214
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapiayksiköissä on viime vuosien aikana kiinnitetty huomiota lasten neurologisen oireilun lisääntymiseen, johon liittyy myös lapsen hienomotoriikan kehittyminen. Resursseja vähennetään ja supistetaan koko ajan sote-alalla ja joillain hyvinvointialueilla on lasten toimintaterapiassa pitkät jonot. Lapsi saattaa joutua odottamaan lähes vuoden, ennen kuin pääsee toimintaterapiatutkimuksiin ja aloittamaan itse toimintaterapian. Oikeanlaisten harjoitteiden ja selkeiden oppaiden avulla voidaan toimintaterapiakäyntejä jopa joissain tilanteissa vähentää, sillä lapsi pystyy tekemään samoja harjoituksia kotona vanhemman tuella. Lapsi saa oikeanlaisen avun ja toimintaterapeutilta vapautuu lisää aikoja ja jonotusaika toimintaterapiaan lyhenee.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Päijät-Hämeen hyvinvointialueen lasten ja nuorten kuntoutus. Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella lasten ja nuorten kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille opas, jonka avulla vanhemmat pystyvät tukemaan lapsen hienomotorista kehitystä lapsen arjen toimintaympäristössä. Oppaan kohderyhmänä ovat ensisijaisesti 4–6-vuotiaat eli alle kouluikäiset lapset.
Opinnäytetyö painottuu sensorisen integraation teoriaan, sillä oppaan sisällön toivottiin pohjautuvan kyseiseen teoriaan. Opinnäytetyössä käydään myös läpi leikin vaikutusta lapsen oppimiseen ja kehitykseen sekä tarkastellaan lapsen normaalia kehitystä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Päijät-Hämeen hyvinvointialueen lasten ja nuorten kuntoutus. Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueella lasten ja nuorten kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille opas, jonka avulla vanhemmat pystyvät tukemaan lapsen hienomotorista kehitystä lapsen arjen toimintaympäristössä. Oppaan kohderyhmänä ovat ensisijaisesti 4–6-vuotiaat eli alle kouluikäiset lapset.
Opinnäytetyö painottuu sensorisen integraation teoriaan, sillä oppaan sisällön toivottiin pohjautuvan kyseiseen teoriaan. Opinnäytetyössä käydään myös läpi leikin vaikutusta lapsen oppimiseen ja kehitykseen sekä tarkastellaan lapsen normaalia kehitystä.