Palautemekanismien vaikutus pelikokemukseen ylhäältä kuvatussa toimintapelissä
Liipola, Matti (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423350
Tiivistelmä
Videopelit voidaan tiivistää kokoelmaksi pelaajan syötteeseen reagoivia palautemekanismeja. Palautteella luodaan peliin koukuttavuutta ja ohjataan pelaajaa toimimaan halutulla tavalla. Tämän vuoksi sopivien palautemekanismien valitseminen kunkin tyyppiselle pelille on yksi tärkeimpiä osia pelisuunnittelussa.
Opinnäytetyöllä pyritään selvittämään mahdollisimman toimiva yhdistelmä palautemekanismeja Ikirauta Interactive Oy:n S.P.A.M.-peliin, joka on nopeatempoinen ylhäältä kuvattu toimintapeli. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ymmärrystä tyydyttävien, selkeiden ja toimivien palautemekanismien suunnittelusta S.P.A.M.-pelin jatkokehitykseen.
Opinnäytetyö analysoi ja vertaili useita palautemekanismeja sekä tuotti kokeen 17:llä vapaaehtoisella testaajalla S.P.A.M. -pelin prototyypissä. Prototyyppi oli tehty Godot-pelimoottorilla ja keskittyi pääasiassa kameraefektien vaikutuksien mittaamiseen osana palautekokonaisuutta.
Kokeesta kävi ilmi, että palautteen toimivuus on hyvin pelaajakohtaista ja pienetkin muutokset palautemekanismin voimakkuudessa voivat suuresti muuttaa pelaajien näkemystä sen vaikutuksista.
Opinnäytetyöllä pyritään selvittämään mahdollisimman toimiva yhdistelmä palautemekanismeja Ikirauta Interactive Oy:n S.P.A.M.-peliin, joka on nopeatempoinen ylhäältä kuvattu toimintapeli. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ymmärrystä tyydyttävien, selkeiden ja toimivien palautemekanismien suunnittelusta S.P.A.M.-pelin jatkokehitykseen.
Opinnäytetyö analysoi ja vertaili useita palautemekanismeja sekä tuotti kokeen 17:llä vapaaehtoisella testaajalla S.P.A.M. -pelin prototyypissä. Prototyyppi oli tehty Godot-pelimoottorilla ja keskittyi pääasiassa kameraefektien vaikutuksien mittaamiseen osana palautekokonaisuutta.
Kokeesta kävi ilmi, että palautteen toimivuus on hyvin pelaajakohtaista ja pienetkin muutokset palautemekanismin voimakkuudessa voivat suuresti muuttaa pelaajien näkemystä sen vaikutuksista.