Verkkokaupan markkinointisuunnitelman laatiminen
Ojaniemi, Jenna (2024)
Ojaniemi, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423360
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin toimeksiantona markkinointisuunnitelma verkkokaupalle. Työ toteutettiin toimeksiantajan tarpeen mukaan. Tavoitteena oli kasvattaa jo aiemmin ostaneiden asiakkaiden keskioston määrää sekä asiakashankinta. Suunnitelma tehtiin tietoperustan, toimeksiantajan nykytilanteen ja kilpailija- ja dokumenttianalyysien perusteella.
Tietoperustassa käsitellään markkinoinnin automaatiota, sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median markkinointia verkkokaupan markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Näiden lisäksi opinnäytetyössä käsitellään myös sähköpostiketjuja, myyntisuppiloa, sekä ostopolkua. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kilpailu- ja dokumenttianalyysi.
Kilpailu- ja dokumenttianalyysit osoittivat, että verkkokaupan näkyvyyttä voisi parantaa olemalla enemmän aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja asiakkaita voisi sitouttaa tehokkaammin verkkokauppaan ottamalla käyttöön markkinoinnin automaation työkaluja. Tuottoisimmille kohderyhmille luotiin ostajapersoonat ja ostopolut, jotka syventävät ymmärrystä näihin asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa. Markkinointisuunnitelma tarjoaa toimeksiantajalle selkeät markkinoinnin tavoitteet, ja sitä voidaan hyödyntää budjetoinnissa, mainoskampanjoiden suunnittelussa ja markkinoinnin jatkokehittämisessä.
Tietoperustassa käsitellään markkinoinnin automaatiota, sisältömarkkinointia ja sosiaalisen median markkinointia verkkokaupan markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin näkökulmasta. Näiden lisäksi opinnäytetyössä käsitellään myös sähköpostiketjuja, myyntisuppiloa, sekä ostopolkua. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kilpailu- ja dokumenttianalyysi.
Kilpailu- ja dokumenttianalyysit osoittivat, että verkkokaupan näkyvyyttä voisi parantaa olemalla enemmän aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja asiakkaita voisi sitouttaa tehokkaammin verkkokauppaan ottamalla käyttöön markkinoinnin automaation työkaluja. Tuottoisimmille kohderyhmille luotiin ostajapersoonat ja ostopolut, jotka syventävät ymmärrystä näihin asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa. Markkinointisuunnitelma tarjoaa toimeksiantajalle selkeät markkinoinnin tavoitteet, ja sitä voidaan hyödyntää budjetoinnissa, mainoskampanjoiden suunnittelussa ja markkinoinnin jatkokehittämisessä.