Liiketoiminnan kehittäminen markkinoinnin avulla : case: Kainuun Talotarkastajat Oy
Lauronen, Joel (2024)
Lauronen, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423372
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on liiketoiminnan kehittäminen markkinoinnin avulla. Työn toimeksiantajana toimi Kainuun Talotarkastajat Oy, joka on sotkamolainen rakennusalan yritys. Työ toteutettiin Tampereella keväällä 2024.
Työn taustalla oli toimeksiantajan tarve kehittää liiketoimintaansa. Tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan markkinointitoimenpiteitä ja kehittää kattava markkinointisuunnitelma Kainuun Talotarkastajat Oy:lle. Työssä keskityttiin selvittämään, miten eri markkinointikanavia voidaan hyödyntää tehokkaasti yrityksen näkyvyyden ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Toimeksiantaja tarvitsi markkinointisuunnitelman tukemaan kasvua ja vahvistamaan brändiä. Työn tavoitteena on tarjota konkreettisia ratkaisuja markkinoinnin haasteisiin.
Kehittämistyön aikana toimeksiantajan markkinointitoimenpiteistä löydettiin lukuisia puutteita, joita ovat muun muassa tietämättömyys, suunnitelmallisuuden puute ja kokemattomuus. Opinnäytetyössä keskityttiin näiden ongelmien ratkaisemiseen analysoimalla, havainnoimalla ja ideoimalla. Markkinointitoimenpiteet kehitettiin näiden havaintojen pohjalta. Tuotoksena syntynyt markkinointisuunnitelma vastaa toimeksiantajan tarpeisiin ja tarjoaa konkreettisia toimenpideehdotuksia. Markkinointisuunnitelma sisältää sekä perinteisen että digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä. Suunnitelma kattaa brändäyksen, visuaalisen ilmeen uudistamisen sekä sosiaalisen median strategian. SWOT- ja PESTEL-analyysit sekä kilpailija-analyysit tukevat markkinointikanavien valintaa ja kohderyhmien määrittelyä. Markkinointisuunnitelmassa oleva budjetti ja vuosikello auttavat markkinoinnin toteutuksen aikataulutuksessa ja seurannassa.
Osan markkinointitoimenpiteistä toimeksiantaja otti heti käyttöön ja osa tullaan ottamaan käyttöön loppuvuoden 2024 aikana.
Työn taustalla oli toimeksiantajan tarve kehittää liiketoimintaansa. Tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan markkinointitoimenpiteitä ja kehittää kattava markkinointisuunnitelma Kainuun Talotarkastajat Oy:lle. Työssä keskityttiin selvittämään, miten eri markkinointikanavia voidaan hyödyntää tehokkaasti yrityksen näkyvyyden ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Toimeksiantaja tarvitsi markkinointisuunnitelman tukemaan kasvua ja vahvistamaan brändiä. Työn tavoitteena on tarjota konkreettisia ratkaisuja markkinoinnin haasteisiin.
Kehittämistyön aikana toimeksiantajan markkinointitoimenpiteistä löydettiin lukuisia puutteita, joita ovat muun muassa tietämättömyys, suunnitelmallisuuden puute ja kokemattomuus. Opinnäytetyössä keskityttiin näiden ongelmien ratkaisemiseen analysoimalla, havainnoimalla ja ideoimalla. Markkinointitoimenpiteet kehitettiin näiden havaintojen pohjalta. Tuotoksena syntynyt markkinointisuunnitelma vastaa toimeksiantajan tarpeisiin ja tarjoaa konkreettisia toimenpideehdotuksia. Markkinointisuunnitelma sisältää sekä perinteisen että digitaalisen markkinoinnin toimenpiteitä. Suunnitelma kattaa brändäyksen, visuaalisen ilmeen uudistamisen sekä sosiaalisen median strategian. SWOT- ja PESTEL-analyysit sekä kilpailija-analyysit tukevat markkinointikanavien valintaa ja kohderyhmien määrittelyä. Markkinointisuunnitelmassa oleva budjetti ja vuosikello auttavat markkinoinnin toteutuksen aikataulutuksessa ja seurannassa.
Osan markkinointitoimenpiteistä toimeksiantaja otti heti käyttöön ja osa tullaan ottamaan käyttöön loppuvuoden 2024 aikana.