Koulukiusaaminen maailman onnellisimmassa maassa : tasa-arvoisempaa nuorten hyvinvointia MARKED ohjelman ja teknologian avulla
Ihanamäki, Laura (2024)
Ihanamäki, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423362
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään koulukiusaamista sekä ilmiön juurisyitä. Opinnäytetyöni tavoitteena oli arvioida niin teknologisin kuin kokemuksellisen oppimisen keinoin tarjottujen sosioemotionaalisten taitojen opetuksen sekä psykologisen pääoman vahvistumisen vaikutuksia yläasteikäisten nuorten kokemaan koulukiusaamiseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii MARKED niminen yritys, joka on kehittänyt ohjelman edellä mainittujen taitojen vahvistamiseksi.
Tutkimukseni tarkoituksena oli arvioida MARKED ohjelmaa keinona koulukiusaamisen vähentämiseksi sekä luoda työkalu ja mittari, jonka avuin koulukiusaamisen sekä nuorten sosioemotionaalisen taidokkuuden yhteyttä voidaan tulevaisuudessa seurata.
MARKEDin ohjelman ja koulukiusaamisen välistä suhdetta ei ole aiemmin tutkittu, minkä vuoksi opinnäytetyön tulosten myötä MARKED saa ohjelmalleen täysin uutta näkökulmaa koulukiusaamisen suunnasta. Tutkimustulokset voivat tarjota perustan myös uusien koulukiusaamisen ehkäisyohjelmien ja interventioiden kehittämiselle.
Sosioemotionaalisten taitojen sekä psykologisen pääoman yhteyttä koulukiusaamiseen tutkittiin kirjallisuuskatsauksella. Kyselytyökaluun valittuja kysymyksiä perustelivat kirjallisuuskatsauksen myötä valikoitunut teoria sekä aiemmat tutkimukset aiheen tiimoilta. Itse kyselytyökalun testaus, arviointi sekä lopullinen laadinta toteutui kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena. Lopullinen kyselytyökalu pohjautui testikyselyihin, jotka toteutettiin sähköisesti puolistrukturoituina alku- ja loppukyselyinä MARKED ohjelmaa käyttävän koulun oppilailla. Tutkimustuloksia syvensi opinnäytetyössä vielä toimeksiantajan haastattelu sekä näkemykset aiheesta.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys nojaa lakeihin sekä muihin velvoitteisiin, jotka velvoittavat koulut Suomessa toimimaan koulukiusaamista vastaan. Opinnäytetyössä esitellään myös koulukiusaamisen käsitettä ja koulukiusaamisen ilmiöön tuodaan syvyyttä avaamalla sosioemotionaalisten taitojen sekä resilienssin merkitystä. Teknologia ja sen rooli nykyisessä koulumaailmassa omaa myös tärkeän paikan opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä.
Tämän opinnäyteyön kirjallisuuskatselmoinnin tuloksena sekä toimeksiantajan näkemysten perusteella voidaan todeta MARKED ohjelman myötä opetettavien sosioemotionaalisten taitojen sekä psykologisen pääoman vahvistamisen hyvin todennäköisesti vaikuttavan koulukiusaamisen vähentymiseen. Sähköisen kyselytyökalun myötä aiheen tutkimus tulee jatkumaan tulevaisuudessa.
Tutkimukseni tarkoituksena oli arvioida MARKED ohjelmaa keinona koulukiusaamisen vähentämiseksi sekä luoda työkalu ja mittari, jonka avuin koulukiusaamisen sekä nuorten sosioemotionaalisen taidokkuuden yhteyttä voidaan tulevaisuudessa seurata.
MARKEDin ohjelman ja koulukiusaamisen välistä suhdetta ei ole aiemmin tutkittu, minkä vuoksi opinnäytetyön tulosten myötä MARKED saa ohjelmalleen täysin uutta näkökulmaa koulukiusaamisen suunnasta. Tutkimustulokset voivat tarjota perustan myös uusien koulukiusaamisen ehkäisyohjelmien ja interventioiden kehittämiselle.
Sosioemotionaalisten taitojen sekä psykologisen pääoman yhteyttä koulukiusaamiseen tutkittiin kirjallisuuskatsauksella. Kyselytyökaluun valittuja kysymyksiä perustelivat kirjallisuuskatsauksen myötä valikoitunut teoria sekä aiemmat tutkimukset aiheen tiimoilta. Itse kyselytyökalun testaus, arviointi sekä lopullinen laadinta toteutui kvalitatiivisena kehittämistutkimuksena. Lopullinen kyselytyökalu pohjautui testikyselyihin, jotka toteutettiin sähköisesti puolistrukturoituina alku- ja loppukyselyinä MARKED ohjelmaa käyttävän koulun oppilailla. Tutkimustuloksia syvensi opinnäytetyössä vielä toimeksiantajan haastattelu sekä näkemykset aiheesta.
Opinnäytetyöni teoreettinen viitekehys nojaa lakeihin sekä muihin velvoitteisiin, jotka velvoittavat koulut Suomessa toimimaan koulukiusaamista vastaan. Opinnäytetyössä esitellään myös koulukiusaamisen käsitettä ja koulukiusaamisen ilmiöön tuodaan syvyyttä avaamalla sosioemotionaalisten taitojen sekä resilienssin merkitystä. Teknologia ja sen rooli nykyisessä koulumaailmassa omaa myös tärkeän paikan opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä.
Tämän opinnäyteyön kirjallisuuskatselmoinnin tuloksena sekä toimeksiantajan näkemysten perusteella voidaan todeta MARKED ohjelman myötä opetettavien sosioemotionaalisten taitojen sekä psykologisen pääoman vahvistamisen hyvin todennäköisesti vaikuttavan koulukiusaamisen vähentymiseen. Sähköisen kyselytyökalun myötä aiheen tutkimus tulee jatkumaan tulevaisuudessa.