Työpaikkailmoituksen merkitys hakijoiden määrään
Ahonen, Sanni (2024)
Ahonen, Sanni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623468
Tiivistelmä
Työmarkkinoilla on ollut jo pitkän aikaa käynnissä eräänlainen murros, kun Suomen suurin väestöluokka ikääntyy ja poistuu työmarkkinoilta aiheuttaen työikäisen väestön määrän laskemisen. Monilla aloilla on tämän takia osaajapulaa ja rekrytointikilpailu hyvistä työntekijöistä on merkittävä. Mahdollisen hakijan kiinnostuksen menettäminen alkuvaiheissa työpaikkailmoituksiin kohdistuvan tyytymättömyyden takia on yleistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää työnhakijan prosessi työpaikkailmoituksen näkemisestä lopulta hakemuksen jättämiseen. Kohderyhmäksi valikoitui korkeakouluopiskelijat. Tutkimuksessa selvitettiin korkeakouluopiskelijoiden mielipiteitä työpaikkailmoituksen visuaalisista, sisällöllisistä ja hakemiseen liittyvistä tekijöistä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä tekijät saavat avaamaan ja lukemaan työpaikkailmoituksen sekä lopulta jättämään hakemuksen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin toukokuussa 2024 sähköistä Webropol-kyselylomaketta käyttäen. Kysely lähetettiin sähköpostilla 499 Jyväskylän ammattikorkeakoulun suomenkieliselle tutkinto-opiskelijalle. Kysely oli auki seitsemän päivää. Vastauksia kyselyyn saatiin 103 eli vastausprosentiksi muodostui 20,6 %. Tutkimustulokset analysoitiin tunnuslukujen, ristiintaulukoinnin ja teemoittelun avulla.
Tuloksista selvisi, että noin puolet vastaajista kokivat visuaalisilla tekijöillä olevan merkitystä työpaikkailmoituksen lukuun sen aukaistua. Houkuttelevimmiksi visuaalisiksi tekijöiksi koettiin otsikon selkeys, mielenkiintoinen tehtävänimike ja ammattimainen sanasto. Tärkeimmiksi sisällöllisiksi tekijöiksi koettiin työn perustiedot, kuten sijainti, kesto ja työaika. Työn hakematta jättämisen yleisimmiksi syiksi koettiin olevan kriteerien ja ilmoituksen epäselkeys sekä hakemisen hankaluus.
Johtopäätöksinä tutkimustuloksista todettiin, että monilla tekijöillä on merkitystä siihen, avataanko ja luetaanko työpaikkailmoitus sekä haetaanko avoimena olevaa työtä. Suurin vaikutus oli kuitenkin itse työpaikkailmoituksen sisällöllä, onnistuneen otsikon luonnilla houkuttelemaan työpaikkailmoituksen avaamiseen ja hakemisprosessin kokeminen helpoksi. Työpaikkailmoituksen tulisi olla rakenteeltaan selkeä, sisältää työn perustiedot kattaen palkan ja selkeät kriteerit sekä mahdollistaa helpon hakemisen tavan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää työnhakijan prosessi työpaikkailmoituksen näkemisestä lopulta hakemuksen jättämiseen. Kohderyhmäksi valikoitui korkeakouluopiskelijat. Tutkimuksessa selvitettiin korkeakouluopiskelijoiden mielipiteitä työpaikkailmoituksen visuaalisista, sisällöllisistä ja hakemiseen liittyvistä tekijöistä. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä tekijät saavat avaamaan ja lukemaan työpaikkailmoituksen sekä lopulta jättämään hakemuksen.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin toukokuussa 2024 sähköistä Webropol-kyselylomaketta käyttäen. Kysely lähetettiin sähköpostilla 499 Jyväskylän ammattikorkeakoulun suomenkieliselle tutkinto-opiskelijalle. Kysely oli auki seitsemän päivää. Vastauksia kyselyyn saatiin 103 eli vastausprosentiksi muodostui 20,6 %. Tutkimustulokset analysoitiin tunnuslukujen, ristiintaulukoinnin ja teemoittelun avulla.
Tuloksista selvisi, että noin puolet vastaajista kokivat visuaalisilla tekijöillä olevan merkitystä työpaikkailmoituksen lukuun sen aukaistua. Houkuttelevimmiksi visuaalisiksi tekijöiksi koettiin otsikon selkeys, mielenkiintoinen tehtävänimike ja ammattimainen sanasto. Tärkeimmiksi sisällöllisiksi tekijöiksi koettiin työn perustiedot, kuten sijainti, kesto ja työaika. Työn hakematta jättämisen yleisimmiksi syiksi koettiin olevan kriteerien ja ilmoituksen epäselkeys sekä hakemisen hankaluus.
Johtopäätöksinä tutkimustuloksista todettiin, että monilla tekijöillä on merkitystä siihen, avataanko ja luetaanko työpaikkailmoitus sekä haetaanko avoimena olevaa työtä. Suurin vaikutus oli kuitenkin itse työpaikkailmoituksen sisällöllä, onnistuneen otsikon luonnilla houkuttelemaan työpaikkailmoituksen avaamiseen ja hakemisprosessin kokeminen helpoksi. Työpaikkailmoituksen tulisi olla rakenteeltaan selkeä, sisältää työn perustiedot kattaen palkan ja selkeät kriteerit sekä mahdollistaa helpon hakemisen tavan.