Exempel på idébank med GAS-målsättningar för barnfysioterapeuter : en kvalitativ studie med intervju som metod
Grankulla, Senni; Gäddnäs, Ronja; Sundell, Frida (2024)
Grankulla, Senni
Gäddnäs, Ronja
Sundell, Frida
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061523442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061523442
Tiivistelmä
Goal attainment scailing (GAS) är en metod som används för att formulera mål och utvärdera hur väl målen uppnås under rehabiliteringsprocessen. Metoden hjälper klienter att identifiera personliga mål som ger både konkreta och mätbara resultat. Fysioterapeuter och ergoterapeuter är de som använder sig mest av GAS-metoden i sitt arbete men andra yrkeskunniga som socialarbetare, psykiatrer, lärare, sjukskötare och psykologer kan även använda sig av metoden. Arbetet är en kvalitativ studie med intervju som metod. Arbetets syfte är att utreda hur GAS används inom rehabilitering för barn och hur exempel på en idébank med GAS-mål kunde se ut för barnfysioterapeuter. Forskningsfrågorna som besvaras är: Vad är barnfysioterapeuters erfa-renheter om GAS som målsättningsmetod? Hur går barnfysioterapeuter till väga vid uppbygg-nad av GAS-mål? Hur skulle exempel på GAS-mål kunna se ut för barnfysioterapeuter? Skri-benterna strävar efter en djupare förståelse av GAS-metoden med barn och frågeställningarna fördjupas utgående från barnfysioterapeuternas tankar, åsikter och erfarenheter. För att begränsa arbetet fokuserar skribenterna på användningen av GAS-metoden i Finland, Österbotten och endast hos yrkesgruppen barnfysioterapeuter. Arbetet avgränsas också till målgruppen barn. Utifrån frågeställningarna har sex intervjufrågor formats. Antalet deltagare i intervjun var fem barnfysioterapeuter inom den privata sektorn. Resultaten analyserades genom metoden innehållsanalys. Resultatet visar att fysioterapeuterna är överens om att det positiva med GAS-mål är att målen är konkreta och ger en röd tråd genom terapitillfällena. Fysiotera-peuterna utgår från barnet och diskuterar målen med barnet vid uppsättningen av GAS-mål. Ofta är även föräldrar, dagispersonal eller lärare också delaktiga eftersom barnet inte alltid kan kommunicera helt fritt. Vid måluppsättningen tas ICF-modellen i beaktande och komponenten delaktighet är i fokus. På basen av resultatet kan det konstateras att en idébank skulle vara till nytta för barnfysioterapeuter.