Proomun mallintaminen Napa Designer-ohjelmalla : menetelmäkuvaus Napa Designer -ohjelman käytöstä, suunnittelun teoriapohjasta ja vakavuustietojen käsittelystä.
Väisänen, Kari (2024)
Väisänen, Kari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061423399
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli Elomatic Oy, ja sen tavoitteena oli mallintaa sisävesillä toimivalle urakoitsijalle uusi maansiirtoon ja ruoppaustoimintaan soveltuva proomu. Työssä selvitettiin, poistuvatko suunnitteluasteella olevassa proomussa aikaisemmassa yksilössä ilmenneet kelluvuus- ja vakavuusongelmat.
Alustavat laskelmat tehtiin asiakkaan toimittaman materiaalilistauksen ja pääkaarikuvan pohjalta. Proomusta luotiin 3D-malli Napa Designer -ohjelmalla, minkä jälkeen sitä kuormitettiin mallinnusympäristössä eri lastitilanteilla. Näitä tuloksia verrattiin Trafin nostotoiminnassa käytettäviin proomuihin liittyvään ohjeistukseen. Lähdemateriaaleina hyödynnettiin alusten vakavuuslaskentaan liittyvää kirjallisuutta ja kansallisia viranomaismääräyksiä. Tietoa saatiin myös asiantuntijoilta, liittyen rakenteellisiin ratkaisuihin ja Napa Designer -ohjelman käyttämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät asiakkaalle toimitettavat proomun piirustukset, rakennemalli ja vakavuustarkastelun johtopäätökset. Lisäksi työn yhteydessä syntyi perustoiminnot sisältävä ohje Napa Designer -ohjelmistolle. The client for this thesis was Elomatic Oy, and its objective was to model a new barge suitable for inland waterway earthmoving and dredging operations for the contractor. The study investigated whether the buoyancy and stability issues observed in the previous model would be resolved in the barge currently in the design phase.
Preliminary calculations were carried out based on the material list and mid ship section drawing provided by the client. A 3D-model of the barge was created using Napa Designer-software, and it was then loaded in the modeling environment under various loading cases. These results were compared to the guidelines related to barges by Trafi. The project utilized literature related to ship stability calculations and national regulations, as source material. Information was also obtained from experts regarding structural solutions and the use of Napa Designer-software.
The results of the thesis included the barge drawings, structural model, and stability analysis conclusions delivered to the client. In addition, a basic functions guide for the Napa Designer-software was created as part of the work.
Alustavat laskelmat tehtiin asiakkaan toimittaman materiaalilistauksen ja pääkaarikuvan pohjalta. Proomusta luotiin 3D-malli Napa Designer -ohjelmalla, minkä jälkeen sitä kuormitettiin mallinnusympäristössä eri lastitilanteilla. Näitä tuloksia verrattiin Trafin nostotoiminnassa käytettäviin proomuihin liittyvään ohjeistukseen. Lähdemateriaaleina hyödynnettiin alusten vakavuuslaskentaan liittyvää kirjallisuutta ja kansallisia viranomaismääräyksiä. Tietoa saatiin myös asiantuntijoilta, liittyen rakenteellisiin ratkaisuihin ja Napa Designer -ohjelman käyttämiseen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyivät asiakkaalle toimitettavat proomun piirustukset, rakennemalli ja vakavuustarkastelun johtopäätökset. Lisäksi työn yhteydessä syntyi perustoiminnot sisältävä ohje Napa Designer -ohjelmistolle.
Preliminary calculations were carried out based on the material list and mid ship section drawing provided by the client. A 3D-model of the barge was created using Napa Designer-software, and it was then loaded in the modeling environment under various loading cases. These results were compared to the guidelines related to barges by Trafi. The project utilized literature related to ship stability calculations and national regulations, as source material. Information was also obtained from experts regarding structural solutions and the use of Napa Designer-software.
The results of the thesis included the barge drawings, structural model, and stability analysis conclusions delivered to the client. In addition, a basic functions guide for the Napa Designer-software was created as part of the work.