Environmental Sustainability Factor in the Logistics Service Provider Selection Phase of the Freight Procurement Process
Näsman, Matias (2024)
Näsman, Matias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061323273
Tiivistelmä
This thesis aims to increase the understanding of the importance of the environmental sustainability factor and how it is measured compared to other factors such as cost, time, and reliability in the freight procurement process. The study will help the case company NLC Ferry Ab Oy, other stakeholders, and the public to find out what the needs of their business-to-business freight customers are when choosing a logistics partner in the selection phase of the freight procurement process.
The study’s theoretical framework handles the two main topics of environmental sustainability and the procurement process and combines these two into a description of an environmentally sustainable freight procurement process.
The empirical framework is made as a descriptive, applied, qualitative case study among the freight customers of the case company in the Ostrobothnia area in Finland.
The results of the study showed that environmental sustainability is a steadily rising topic within logistics. The customers appreciate that the case company is making efforts to be in the frontline of environmental sustainability in the transport chain. However, the customers feel that they need to be cost-effective and cannot pay significantly more for a more environmentally friendly service. On the other hand, demands from the European Union, local governments, and customers are rising to reduce emissions in the whole transport chain. Målet med den här studien är att öka förståelsen för hur viktig ekologisk hållbarhet är och hur den mäts jämfört med andra faktorer så som kostnad, tid och pålitlighet i en fraktupphandlingsprocess. Arbetet är en fallstudie på uppdrag av NLC Ferry Ab Oy och har som syfte att hjälpa fallföretaget, andra intressenter och allmänheten att förstå de fraktupphandlande kundföretagens behov när de väljer en partner i fraktupphandlingsprocessen.
Studiens teoridel består av två huvudsakliga ämnen, ekologisk hållbarhet och upphandlingsprocessen vilka kombineras till en ekologiskt hållbar fraktupphandlingsprocess.
Den empiriska studien består av en beskrivande, tillämpad, kvalitativ fallstudie bland fallföretagets fraktkunder i Österbotten, Finland.
Resultatet av studien visar att ekologisk hållbarhet är ett ständigt växande ämne inom logistikbranschen. Kunderna uppskattar de ansträngningar som fallföretaget har gjort för att vara i främsta linjen vad gäller ekologisk hållbarhet. Kunderna upplever dock att de måste vara kostnadseffektiva och anser sig inte ha råd att betala betydligt mera för en mera ekologiskt hållbar tjänst. Å andra sidan ökar kraven på kunderna från Europeiska unionen, lokala myndigheter och kunderna att minska utsläppen i transportkedjan.
The study’s theoretical framework handles the two main topics of environmental sustainability and the procurement process and combines these two into a description of an environmentally sustainable freight procurement process.
The empirical framework is made as a descriptive, applied, qualitative case study among the freight customers of the case company in the Ostrobothnia area in Finland.
The results of the study showed that environmental sustainability is a steadily rising topic within logistics. The customers appreciate that the case company is making efforts to be in the frontline of environmental sustainability in the transport chain. However, the customers feel that they need to be cost-effective and cannot pay significantly more for a more environmentally friendly service. On the other hand, demands from the European Union, local governments, and customers are rising to reduce emissions in the whole transport chain.
Studiens teoridel består av två huvudsakliga ämnen, ekologisk hållbarhet och upphandlingsprocessen vilka kombineras till en ekologiskt hållbar fraktupphandlingsprocess.
Den empiriska studien består av en beskrivande, tillämpad, kvalitativ fallstudie bland fallföretagets fraktkunder i Österbotten, Finland.
Resultatet av studien visar att ekologisk hållbarhet är ett ständigt växande ämne inom logistikbranschen. Kunderna uppskattar de ansträngningar som fallföretaget har gjort för att vara i främsta linjen vad gäller ekologisk hållbarhet. Kunderna upplever dock att de måste vara kostnadseffektiva och anser sig inte ha råd att betala betydligt mera för en mera ekologiskt hållbar tjänst. Å andra sidan ökar kraven på kunderna från Europeiska unionen, lokala myndigheter och kunderna att minska utsläppen i transportkedjan.