Nuoren minäpystyvyyden tukeminen ammatillisessa koulutuksessa
Kalluinen, Heli (2024)
Kalluinen, Heli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723495
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten nuorten minäpystyvyyttä voidaan tukea ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimusten mukaan nuorten hyvinvointi on romahtanut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Monet opettajat ovat uuden asian edessä, miten kohdataan ahdistunut, masentunut ja yksinäinen nuori.
Tein opinnäytetyöni osana Varsinais-Suomessa toimivaa OppilaitosFoorumia, jossa sopijapuolina on kaksitoista ammatillisten koulutuksen järjestäjää sekä Turun ammattikorkeakoulu Oy. Osapuolten välillä tehdyn sopimuksen tarkoituksena on edistää ja kehittää opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista Varsinais-Suomessa.
Tutkimuksellisena kehittämistyönäni olen tehnyt nuorelle tehtäväkirjan, joka on ennen kaikkea tarkoitettu nostattamaan opiskelijan minäpystyvyyttä ja samalla auttamaan opettajaa ymmärtämään opiskelijan tuntemuksia ja ajatuksia.
Pyysin arviointipalautetta tehtäväkirjan tehtävistä asiantuntijoilta, jotka työskentelevät päivittäin nuorten opiskelijoiden kanssa ja näin tiedostavat opiskelijoiden mahdolliset haasteet. Asiantuntijoita oli yhteensä kaksitoista ja he olivat ammatillisen koulutuksen erityisopettajia, kuraattoreita sekä tutkintoon valmentavan koulutuksen (tuvan) opettajia. Arviointipalautteesta etsin vastauksia tutkimuskysymyksiini sisällönanalyysin avulla. Tavoitteenani oli selvittää, onko tehtäväkirja tarpeellinen, ovatko tehtävät tarpeeksi monipuolisia ja millaisissa ohjaustilanteissa tehtäväkirjaa kannattaa käyttää. Sisällönanalyysin avulla selvitin myös tehtäväkirjan mahdollisia muutos- ja kehitysehdotuksia.
Arviointipalautteen perusteella tehtäväkirjaa pidetään tarpeellisena. Vastaajat kokivat, että tehtävien avulla on helpompi ottaa puheeksi vaikeita asioita opiskelijoiden kanssa. Asiantuntijoiden mielestä tehtäväkirja sopii opiskelijoille, jotka tuntevat itsensä yksinäisiksi, masentuneiksi ja epämotivoituneiksi. Tehtävien tekeminen auttaa opiskelijaa, jolla on mennyt usko itseensä ja omiin vahvuuksiinsa. Tulevaisuudessa tehtäväkirjaa voisi kehittää laajemmaksi kokonaisuudeksi lisäämällä tehtäviin erilaisia toiminnallisia ja osallistavia tehtäviä.
Tein opinnäytetyöni osana Varsinais-Suomessa toimivaa OppilaitosFoorumia, jossa sopijapuolina on kaksitoista ammatillisten koulutuksen järjestäjää sekä Turun ammattikorkeakoulu Oy. Osapuolten välillä tehdyn sopimuksen tarkoituksena on edistää ja kehittää opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamista Varsinais-Suomessa.
Tutkimuksellisena kehittämistyönäni olen tehnyt nuorelle tehtäväkirjan, joka on ennen kaikkea tarkoitettu nostattamaan opiskelijan minäpystyvyyttä ja samalla auttamaan opettajaa ymmärtämään opiskelijan tuntemuksia ja ajatuksia.
Pyysin arviointipalautetta tehtäväkirjan tehtävistä asiantuntijoilta, jotka työskentelevät päivittäin nuorten opiskelijoiden kanssa ja näin tiedostavat opiskelijoiden mahdolliset haasteet. Asiantuntijoita oli yhteensä kaksitoista ja he olivat ammatillisen koulutuksen erityisopettajia, kuraattoreita sekä tutkintoon valmentavan koulutuksen (tuvan) opettajia. Arviointipalautteesta etsin vastauksia tutkimuskysymyksiini sisällönanalyysin avulla. Tavoitteenani oli selvittää, onko tehtäväkirja tarpeellinen, ovatko tehtävät tarpeeksi monipuolisia ja millaisissa ohjaustilanteissa tehtäväkirjaa kannattaa käyttää. Sisällönanalyysin avulla selvitin myös tehtäväkirjan mahdollisia muutos- ja kehitysehdotuksia.
Arviointipalautteen perusteella tehtäväkirjaa pidetään tarpeellisena. Vastaajat kokivat, että tehtävien avulla on helpompi ottaa puheeksi vaikeita asioita opiskelijoiden kanssa. Asiantuntijoiden mielestä tehtäväkirja sopii opiskelijoille, jotka tuntevat itsensä yksinäisiksi, masentuneiksi ja epämotivoituneiksi. Tehtävien tekeminen auttaa opiskelijaa, jolla on mennyt usko itseensä ja omiin vahvuuksiinsa. Tulevaisuudessa tehtäväkirjaa voisi kehittää laajemmaksi kokonaisuudeksi lisäämällä tehtäviin erilaisia toiminnallisia ja osallistavia tehtäviä.