Hur psykisk ohälsa hos högstadieelever bemöts av skolkuratorer: en kvalitativ forskning om skolkuratorns viktiga roll i högstadiet
Greco, Rebecka; Nordström, Melinda; Grön, Adela (2024)
Greco, Rebecka
Nordström, Melinda
Grön, Adela
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623463
Tiivistelmä
Syftet med vårt examensarbete var att undersöka hur skolkuratorer i högstadiet bemöter elever med psykisk ohälsa. De centrala frågeställningarna i arbetet är: Hur skolkuratorer i högstadiet bemöter elever med psykisk ohälsa? Vilka metoder använder kuratorn i arbetet med högstadieelever? Hur påverkar elevers ökade skärmtid arbetet som kurator?
I examensarbetets bakgrund behandlas olika teman såsom elevernas utveckling, psykisk ohälsa, bemötande och skolkuratorns roll i skolan. Vi fördjupar oss i olika arbetsmetoder såsom handledning och motiverande samtal samt bemötande. Metoden för arbetet är en kvalitativ forskningsmetod. Undersökningen utfördes genom intervjuer med fyra kuratorer som jobbar på olika högstadium runt om i Österbotten.
Resultatet av denna undersökning är att alla kuratorer anser att det är viktigt att vara närvarande och visa intresse för eleverna som söker sig till kuratorstjänster. Det är viktigt att skapa en meningsfull och trygg relation med eleverna. De används olika arbetsmetoder såsom stödsamtal, motiverande samtal och kartläggande självskattningsblanketter inom kuratorsarbetet. Skärmtiden hos elever har också ökat vilket leder till ökat psykiskt illamående. The purpose of our study was to investigate how school counselors deal with students in upper secondary school with mental illness. The central questions in the work are: How can a school counselor deal with students with mental illness at their level? What aids and techniques are used in the work with upper secondary school students? Has the amount of screen time that students have today affected the treatment or the work as a counselor?
In the theory part, various themes are dealt with, such as student development, mental illness, treatment and the role of the school counselor in the school. We immerse ourselves in various working methods such as supervision and motivational talks as well as reception. The method of the work is a qualitative research method. The survey was carried out through interviews with four counselors who work at different high schools around Ostrobothnia.
The result of this survey is that all counselors consider it important to be present and show interest in the students who apply for counseling positions. It is important to create a meaningful and secure relationship with the students. Different work methods are used such as support calls, motivational calls and mapping self-assessment forms within the curatorial work. Screen time among students has also increased, which leads to increased mental malaise.
I examensarbetets bakgrund behandlas olika teman såsom elevernas utveckling, psykisk ohälsa, bemötande och skolkuratorns roll i skolan. Vi fördjupar oss i olika arbetsmetoder såsom handledning och motiverande samtal samt bemötande. Metoden för arbetet är en kvalitativ forskningsmetod. Undersökningen utfördes genom intervjuer med fyra kuratorer som jobbar på olika högstadium runt om i Österbotten.
Resultatet av denna undersökning är att alla kuratorer anser att det är viktigt att vara närvarande och visa intresse för eleverna som söker sig till kuratorstjänster. Det är viktigt att skapa en meningsfull och trygg relation med eleverna. De används olika arbetsmetoder såsom stödsamtal, motiverande samtal och kartläggande självskattningsblanketter inom kuratorsarbetet. Skärmtiden hos elever har också ökat vilket leder till ökat psykiskt illamående.
In the theory part, various themes are dealt with, such as student development, mental illness, treatment and the role of the school counselor in the school. We immerse ourselves in various working methods such as supervision and motivational talks as well as reception. The method of the work is a qualitative research method. The survey was carried out through interviews with four counselors who work at different high schools around Ostrobothnia.
The result of this survey is that all counselors consider it important to be present and show interest in the students who apply for counseling positions. It is important to create a meaningful and secure relationship with the students. Different work methods are used such as support calls, motivational calls and mapping self-assessment forms within the curatorial work. Screen time among students has also increased, which leads to increased mental malaise.