Nuorten pikasovittelu : Sovittelusovellus Satakunnan sovittelutoimistossa
Kaipio, Sami (2024)
Kaipio, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061623469
Tiivistelmä
Rikoskäyttäytyminen on runsainta nuoruudessa ja restoratiivinen sovittelu on yleisesti käytössä oleva konfliktinratkaisumenetelmä nuorten rikosasioissa. Restoratiivisen sovitteluprosessin ei nykyisellään katsottu olevan riittävän nopea palvelemaan nuoria rikoksentekijöitä sekä uhreja. Tutkivan kehittämisprosessin aikana kehitettiin uudenlainen nopeutettu sovitteluprosessi, mikä toimii tiiviissä yhteistyössä Ankkuri- tiimin ja sovittelutoimiston välillä. Tavoitteena oli tarjota nuorille rikoksen tekijöille sekä uhreille nopeutettu malli päästä käsittelemään heitä koskevaa konfliktia. Nopeutetulla mallilla pyrittiin ehkäisemään nuorilla usein tapahtuvaa kostonkierrettä sekä tarjoamaan varhaisen puuttumisen mallia. Nuorten välinen väkivalta tapahtuu usein paikoissa, missä he viettävät paljon aikaa, joten nopeutettu malli tarjoaa myös mahdollisuuden puuttua nopeasti koulussa tapahtuviin kiusaamis- ja väkivaltatilanteisiin. Tutkivan kehittämistyön tavoitteena oli luoda uusi sovittelusovellus Satakunnan sovittelutoimistoon ja kehittää sovellukselle selkeät raamit yhteistyössä poliisin Ankkuri- tiimin kanssa Porin alueelle.
Tutkiva kehittämistehtävä toteutettiin hyödyntäen tutkimuksellisia menetelmiä ja aineiston keruu toteutui sovittelutoimiston henkilökunnan haastatteluilla, yhteistyöpalavereilla Ankkuri- tiimin kanssa sekä kenttäpäiväkirjaa koko prosessin ajan hyödyntäen. Prosessin aikana syntyneiden kokemuksien ja reflektoinnin lisäksi haastateltaviksi valikoitui sovittelutoimiston henkilökunta kokonaisuudessaan. Sovittelutoimiston lisäksi Ankkuri- tiimin kanssa pidettiin yhteensä 4 yhteistyö palaveria, missä käytiin läpi pikasovittelusovellusta ja siitä syntyneitä kokemuksia.
Tutkimuksellista kehittämistehtävää varten kerättiin aineistoa uuden sovelluksen käytöstä ja kokemuksista 1.11.2022 – 30.11.2023 väliseltä ajalta. Tuloksien lisäksi Ankkuri- tiimin sekä sovittelutoimiston henkilökunnan kokemukset osoittivat, että uutta sovellusta oli toteutettu harkintaa käyttäen ja sille on selkeä työelämästä noussut tarve. Pikasovittelun kriteerit täyttivät 13kk aikana 13 sovittelualoitetta.
Tulosten ja esiin tulleiden kokemusten kautta kehittämisideoita sovelluksen jatkokäyttöön löytyi lähinnä sovelluksen käytön laajentamisesta sekä huoltajien toimintaa koskevista kysymyksistä. Tuloksena syntyi uusi sovittelusovellus, mikä vakiinnutettiin käyttöön Satakunnan sovittelutoimistoon.
Tutkiva kehittämistehtävä toteutettiin hyödyntäen tutkimuksellisia menetelmiä ja aineiston keruu toteutui sovittelutoimiston henkilökunnan haastatteluilla, yhteistyöpalavereilla Ankkuri- tiimin kanssa sekä kenttäpäiväkirjaa koko prosessin ajan hyödyntäen. Prosessin aikana syntyneiden kokemuksien ja reflektoinnin lisäksi haastateltaviksi valikoitui sovittelutoimiston henkilökunta kokonaisuudessaan. Sovittelutoimiston lisäksi Ankkuri- tiimin kanssa pidettiin yhteensä 4 yhteistyö palaveria, missä käytiin läpi pikasovittelusovellusta ja siitä syntyneitä kokemuksia.
Tutkimuksellista kehittämistehtävää varten kerättiin aineistoa uuden sovelluksen käytöstä ja kokemuksista 1.11.2022 – 30.11.2023 väliseltä ajalta. Tuloksien lisäksi Ankkuri- tiimin sekä sovittelutoimiston henkilökunnan kokemukset osoittivat, että uutta sovellusta oli toteutettu harkintaa käyttäen ja sille on selkeä työelämästä noussut tarve. Pikasovittelun kriteerit täyttivät 13kk aikana 13 sovittelualoitetta.
Tulosten ja esiin tulleiden kokemusten kautta kehittämisideoita sovelluksen jatkokäyttöön löytyi lähinnä sovelluksen käytön laajentamisesta sekä huoltajien toimintaa koskevista kysymyksistä. Tuloksena syntyi uusi sovittelusovellus, mikä vakiinnutettiin käyttöön Satakunnan sovittelutoimistoon.