Den positiva pedagogikens inverkan på barns sociala utveckling inom det sociala området
Andersson, Angeline (2024)
Andersson, Angeline
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723541
Tiivistelmä
För att barn och ungas välmående i Finland ska främjas bör arbetet med att stöda barns sociala utveckling starta tidigt i ett barns liv och även främjas i småbarnspedagogiken. I Grunderna för planen för småbarnspedagogik (2022) är alla barns rätt att få känna glädje av att lyckas beskriven. Småbarnspedagogiken är en del av utbildningssystemet i Finland och småbarnspedagogiken ska stöda barnen och skapa en grund för barnens utveckling inför framtiden samtidigt som den även ska stärka barnens allmänna välbefinnande. Syftet med denna litteraturöversikt är att sammanställa och presentera befintlig forskning om positiv pedagogik. Avgränsningen och fokus i denna studie ligger på den positiva pedagogikens inverkan på barns sociala utveckling inom småbarnspedagogik. Metoden för studien är scoping review och data samlas in genom artikelsökning och genom sökning inom litteratur på det valda ämnet. Materialet analyseras med integrerad innehållsanalys. Resultatet i studien betonar den positiva pedagogikens inverkan på barns sociala utveckling i småbarnspedagogiken och att den positiva pedagogiken i småbarnspedagogiken har en stor effekt genom att den positiva pedagogiken stärker barnens motivation och positiva känslor, skapar en positiv självbild och självkänsla, ger långvariga resultat, stärker barnens sociala välmående och ger en större förståelse för sitt eget lärande.