Moniammatillisen yhteistyön edistäminen opiskeluhuollossa : luokanopettajien kokemuksia Reppu-pilottihankkeesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä
Eriksson, Maria (2024)
Eriksson, Maria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061723549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää Varsinais-Suomen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen Reppu-pilotin toimintaa ja moniammatillisen yhteistyön toteutumista kouluissa haastattelemalla opettajia. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa hankkeelle Reppu-tiimin työskentelystä ja lisätä ymmärrystä moniammatillisen yhteistyön edistämisestä opiskeluhuollossa.
Opinnäytetyöni teoriaperustassa tarkastelen yksilöllistä ja yhteisöllistä opiskelijahuoltoa, oppilaan ja kouluyhteisön hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä kuraattorityötä kouluissa. Tarkastelen moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön kehittämistarpeita kouluissa ja hyvinvointialueilla, jotta oppilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaisiin tuen tarpeisiin voitaisiin paremmin vastata.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu kahden alakoulun luokanopettajan haastattelusta. Keräsin aineistot kouluissa toteuttamalla yksilöhaastattelun teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti. Suuntaa antavien tulosten mukaan Reppu-tiimi onnistui tukemaan 1. ja 2. luokkalaisten ryhmäytymistä sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Moniammatillisen yhteistyön onnistumistekijänä on toimiva kommunikaatio opettajan, vanhempien, oppilaan ja opiskeluhuollon henkilöstön välillä. Kouluyhteisön hyvinvointia vahvistaa oppilaiden turvallisuuden ja osallisuuden tunne, kohtaamiset oppilaiden kanssa, luokkien ryhmäytymisen vahvistaminen ja koulun yhteisölliset tapahtumat.
Opinnäytetyöni teoriaperustassa tarkastelen yksilöllistä ja yhteisöllistä opiskelijahuoltoa, oppilaan ja kouluyhteisön hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä kuraattorityötä kouluissa. Tarkastelen moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön kehittämistarpeita kouluissa ja hyvinvointialueilla, jotta oppilaan ja hänen perheensä kokonaisvaltaisiin tuen tarpeisiin voitaisiin paremmin vastata.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koostuu kahden alakoulun luokanopettajan haastattelusta. Keräsin aineistot kouluissa toteuttamalla yksilöhaastattelun teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti. Suuntaa antavien tulosten mukaan Reppu-tiimi onnistui tukemaan 1. ja 2. luokkalaisten ryhmäytymistä sekä tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Moniammatillisen yhteistyön onnistumistekijänä on toimiva kommunikaatio opettajan, vanhempien, oppilaan ja opiskeluhuollon henkilöstön välillä. Kouluyhteisön hyvinvointia vahvistaa oppilaiden turvallisuuden ja osallisuuden tunne, kohtaamiset oppilaiden kanssa, luokkien ryhmäytymisen vahvistaminen ja koulun yhteisölliset tapahtumat.