Isännöinnin palvelunlaadun kehittäminen sähköisten ratkaisujen avulla : case Mainder
Mäkinen, Lotta-Elina (2024)
Mäkinen, Lotta-Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823591
Tiivistelmä
Isännöintiala vaikuttaa suuresti suomalaiseen yhteiskuntaan. Taloyhtiöissä asuu arvioiden noin 2,7 miljoonaa suomalaista, joten isännöinnin asiakaskunta on laaja ja se tulee jatkossa kaupungistumisen myötä lisääntymään entisestään. Ala on murroksessa ja tarvitsee uusia ratkaisuja lisääntyvien asiakasvaatimusten, heikon digitalisaation sekä koventuvien energiatehokkuus vaatimusten vuoksi.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ameria Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää yhtiömuotoisen asumisen palvelutarpeita koskien sähköistä palvelualustaa ja tuottaa tietoja, joita toimeksiantajayritys pystyy jatkossa hyödyntämään palveluidensa kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja tiedonkeruu suoritettiin kyselylomakkeen avulla. Toimeksiantajan toiveesta kyselylomakkeen aihealue laajennettiin koskemaan isännöinnin sijasta laajempaa asumisen palveluiden kokonaisuutta.
Kyselytutkimuksen vastauksissa heijastui yleisesti vallalla oleva digitalisaation suosio. Samalla kävi ilmi, että yhtiömuotoisen asumisen palvelurakenne on vanhanaikainen ja ala kaipaa lisää sähköisiä palveluratkaisuja, joiden avulla pystyttäisiin vastaamaan paremmin uusiin vaatimuksiin niin energiatehokkuuden kuin asiakasvaatimustenkin saralla. The housing management industry has a major impact on Finnish society. Approximately 2.7 million Finns live in housing companies, and thus the customer base for housing management is widespread and will only grow further in the future due to urbanisation. The industry is undergoing a transformation and needs new solutions due to increasing customer requirements, weak digitalisation and increasing energy efficiency requirements.
The thesis was carried out as a commission for Ameria Oy. The purpose of the work was to investigate the service needs of housing company living regarding the electronic service platform and to produce information that the commissioning company will be able to use in the development and marketing of its services in the future.
The work was carried out as a functional thesis and the collection of data was carried out using a survey. At the request of the client, the topic of the survey was expanded to cover a broader range of housing services instead of housing management.
The survey responses reflected the prevailing popularity of digitalisation, but at the same time, it turned out that the service structure of housing company living is outdated, and the industry needs more electronic service solutions that could be used to better meet the new requirements in terms of both energy efficiency and customer requirements.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ameria Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää yhtiömuotoisen asumisen palvelutarpeita koskien sähköistä palvelualustaa ja tuottaa tietoja, joita toimeksiantajayritys pystyy jatkossa hyödyntämään palveluidensa kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja tiedonkeruu suoritettiin kyselylomakkeen avulla. Toimeksiantajan toiveesta kyselylomakkeen aihealue laajennettiin koskemaan isännöinnin sijasta laajempaa asumisen palveluiden kokonaisuutta.
Kyselytutkimuksen vastauksissa heijastui yleisesti vallalla oleva digitalisaation suosio. Samalla kävi ilmi, että yhtiömuotoisen asumisen palvelurakenne on vanhanaikainen ja ala kaipaa lisää sähköisiä palveluratkaisuja, joiden avulla pystyttäisiin vastaamaan paremmin uusiin vaatimuksiin niin energiatehokkuuden kuin asiakasvaatimustenkin saralla.
The thesis was carried out as a commission for Ameria Oy. The purpose of the work was to investigate the service needs of housing company living regarding the electronic service platform and to produce information that the commissioning company will be able to use in the development and marketing of its services in the future.
The work was carried out as a functional thesis and the collection of data was carried out using a survey. At the request of the client, the topic of the survey was expanded to cover a broader range of housing services instead of housing management.
The survey responses reflected the prevailing popularity of digitalisation, but at the same time, it turned out that the service structure of housing company living is outdated, and the industry needs more electronic service solutions that could be used to better meet the new requirements in terms of both energy efficiency and customer requirements.