Perehdytysmalli ensihoidon harjoitteluun orientoitumisessa
Käyhkö-Lehmuksela, Satu (2021)
Käyhkö-Lehmuksela, Satu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061823674
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää orientoiva perehdytysmalli, perehdytysmateriaali sekä orientoiva tehtävä Pohjois-Karjalan pelastuslaitokselle perustason ensihoidon harjoitteluun tuleville opiskelijoille. Tässä työssä käsitellään ensihoitaja-, sairaanhoitaja- sekä lähihoitajaopiskelijoita, pois lukien pelastajaopiskelijat. Opinnäytetyössä käsitellään vain perustason ensihoidon harjoittelua pois lukien hoitotason harjoittelun. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja orientoivaa perehtymistä tulevaan harjoitteluunsa. Myös opiskelijaohjaajat voivat saada työkaluja ohjaamisensa tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin Jokisen (2010) tuotekehitysprosessin mukaan, jossa on neljä vaihetta: Käynnistys-, luonnostelu-, kehittämis- ja viimeistelyvaihe. Käynnistysvaiheessa pidettiin aivoriihi kehittämistyöryhmän kanssa, jossa kartoitettiin millä tavoin opiskelijaa orientoidaan harjoitteluun opinnäytetyön alkuvaiheessa. Luonnosteluvaiheessa tehtiin kirjallisuuskatsaus opiskelijan osaamisesta sekä Webropol-kysely Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen ensihoitajille, jossa kerättiin tietoa työelämän näkemyksestä perehdytysmallin, -materiaalin ja orientoivan tehtävän sisältöön. Kehittämisvaiheessa toteutettiin toinen aivoriihi kehittämistyöryhmän kesken, jossa laadittiin raamit tulevaan perehdytysmalliin, -materiaalin ja orientoivan tehtävän sisällöstä aiemmin kuvattujen tiedonkeruumenetelmien tulosten pohjalta. Aivoriihien, sekä kyselyn tulokset teemoiteltiin.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin orientoiva perehdytysmalli, perehdytysmateriaali ja orientoiva tehtävä Pohjois-Karjalan pelastuslaitokselle perustason ensihoidon harjoitteluun tulevalle opiskelijalle. The aim of this thesis was to develop an orientation model, orientation material and pre-training task for the North Karelia Rescue Department for students coming for basic level training in emergency medical service. This thesis includes students of paramedics, nursing and practical nursing, excluding rescue students. The thesis deals only with basic practice in emergency medical service. The aim of the thesis is to increase students' self-direction and orientation to upcoming practice. Student tutors can also get tools to support their tutoring.
The thesis was carried out according to Jokinen's (2010) product development process, which has four stages: start-up, sketching, development and finishing. In the start-up phase, a brainstorming session was held with the development working group, which mapped out how the student is oriented to practice at the beginning of the thesis. During the sketching phase, a literature review of the student's competence was conducted, as well as a Webro-pol survey for paramedics at the North Karelia Rescue Department, which collected informa-tion on working life's views on the content of the orientation model, material and orientation. During the development phase, a second brainstorming session was carried out between the development working group, which led to a framework for the future orientation model, material and content of the orientation task based on the results of the data collection met-hods described earlier. The results of the brainstorming and the survey were themed.
As a result of the thesis, an orientation model, orientation material and a pre-training task were developed for the North Karelia Rescue Department for students coming into basic level training in emergency service.
Opinnäytetyö toteutettiin Jokisen (2010) tuotekehitysprosessin mukaan, jossa on neljä vaihetta: Käynnistys-, luonnostelu-, kehittämis- ja viimeistelyvaihe. Käynnistysvaiheessa pidettiin aivoriihi kehittämistyöryhmän kanssa, jossa kartoitettiin millä tavoin opiskelijaa orientoidaan harjoitteluun opinnäytetyön alkuvaiheessa. Luonnosteluvaiheessa tehtiin kirjallisuuskatsaus opiskelijan osaamisesta sekä Webropol-kysely Pohjois-Karjalan pelastuslaitoksen ensihoitajille, jossa kerättiin tietoa työelämän näkemyksestä perehdytysmallin, -materiaalin ja orientoivan tehtävän sisältöön. Kehittämisvaiheessa toteutettiin toinen aivoriihi kehittämistyöryhmän kesken, jossa laadittiin raamit tulevaan perehdytysmalliin, -materiaalin ja orientoivan tehtävän sisällöstä aiemmin kuvattujen tiedonkeruumenetelmien tulosten pohjalta. Aivoriihien, sekä kyselyn tulokset teemoiteltiin.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin orientoiva perehdytysmalli, perehdytysmateriaali ja orientoiva tehtävä Pohjois-Karjalan pelastuslaitokselle perustason ensihoidon harjoitteluun tulevalle opiskelijalle.
The thesis was carried out according to Jokinen's (2010) product development process, which has four stages: start-up, sketching, development and finishing. In the start-up phase, a brainstorming session was held with the development working group, which mapped out how the student is oriented to practice at the beginning of the thesis. During the sketching phase, a literature review of the student's competence was conducted, as well as a Webro-pol survey for paramedics at the North Karelia Rescue Department, which collected informa-tion on working life's views on the content of the orientation model, material and orientation. During the development phase, a second brainstorming session was carried out between the development working group, which led to a framework for the future orientation model, material and content of the orientation task based on the results of the data collection met-hods described earlier. The results of the brainstorming and the survey were themed.
As a result of the thesis, an orientation model, orientation material and a pre-training task were developed for the North Karelia Rescue Department for students coming into basic level training in emergency service.