Metsän lumous : aistihuone Vistan kouluun
Niemi, Pinja; Ääri, Anniina (2024)
Niemi, Pinja
Ääri, Anniina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061923723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061923723
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa aistihuone Paimion Vistan kouluun. Toimeksiantajalla oli herännyt tarve oppilaiden kokonaisvaltaisemmalle rauhoittumiselle koulupäivän aikana. Tavoitteena oli luoda aistihuone, jonka avulla voitiin tasata ja laskea oppilaiden vireystilaa. Toimeksiantajana toimi Paimion kaupungin Vistan koulu.
Aistihuoneessa hyödynnettiin aistimodulaatiota, joka on interventiomenetelmä. Menetelmän avulla pyritään muuttamaan ihmisen olotilaa hyödyntäen erilaisia aistiärsykkeitä. Aistimodulaation keinoja voidaan käyttää rauhoittumiseen ja maadoittumiseen tai päinvastoin vireystilan nostamiseen.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi aistihuone, joka palveli toimeksiantajan tarpeita. Aistihuoneeseen voitiin mennä rauhoittumaan tai maadoittumaan koulupäivän aikana. Aistihuoneelle luotiin lisäksi lyhyt ja selkeä käyttöopas, joka tukee huoneen käyttöä. This thesis was conducted as a development project aimed at designing and constructing a sensory room at the School of Vista. The commissioning party recognized the need for a more holistic approach to calming students during the school day. The objective was to create a sensory room that could help regulate and lower students' arousal levels. The commissioning entity was the City of Paimio's School of Vista.
The sensory room utilizes sensory modulation, an intervention method aimed at altering a person's state by utilizing various sensory stimuli. Methods of sensory modulation can be employed for calming and grounding purposes, or conversely, to increase arousal levels.
As a result of the development project, a sensory room was created that met the needs of the commissioning party. The room served as a space for students to calm down or ground themselves during the school day. Additionally, a brief and clear user guide was developed to support the room's utilization.
Aistihuoneessa hyödynnettiin aistimodulaatiota, joka on interventiomenetelmä. Menetelmän avulla pyritään muuttamaan ihmisen olotilaa hyödyntäen erilaisia aistiärsykkeitä. Aistimodulaation keinoja voidaan käyttää rauhoittumiseen ja maadoittumiseen tai päinvastoin vireystilan nostamiseen.
Kehittämistyön lopputuloksena syntyi aistihuone, joka palveli toimeksiantajan tarpeita. Aistihuoneeseen voitiin mennä rauhoittumaan tai maadoittumaan koulupäivän aikana. Aistihuoneelle luotiin lisäksi lyhyt ja selkeä käyttöopas, joka tukee huoneen käyttöä.
The sensory room utilizes sensory modulation, an intervention method aimed at altering a person's state by utilizing various sensory stimuli. Methods of sensory modulation can be employed for calming and grounding purposes, or conversely, to increase arousal levels.
As a result of the development project, a sensory room was created that met the needs of the commissioning party. The room served as a space for students to calm down or ground themselves during the school day. Additionally, a brief and clear user guide was developed to support the room's utilization.