Työympäristön turvallisuuden kehittäminen raakapuun rautatieterminaaleissa
Ritakallio, Minna (2024)
Ritakallio, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061923720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024061923720
Tiivistelmä
Rautatieterminaalilla tarkoitetaan puutavaran säilöntään varten tarkoitettua aluetta, joka sijaitsee rautatien läheisyydessä. Terminaalista lastataan puutavarajunaan raakapuuta. Rautatieterminaaleissa voi toimia samanaikaisesti monet toimijat. Työturvallisuuteen vaikuttavat ratkaisut ja ohjeet sekä tietoisuus oikeista toimintatavoista ovat tärkeitä, jotta kaikki rautatieterminaaleissa toimivat voivat tehdä työnsä turvallisesti ja estää mahdolliset tapaturmat sekä vaaratilanteet. Opinnäytetyössä aiheena on raakapuun rautatieterminaalien työympäristön työturvallisuuden kehittäminen. Työn tilaajana on UPM Metsä, joka käynnisti projektin työturvallisuuden johtamisen kehittämiseksi ja tämä opinnäytetyö on osa projektia.
Rautatieterminaaleissa toimiville on yhteinen ohjeistus, Väyläviraston rautatieterminaalien käyttö- ja turvallisuusohjeet. Opinnäytetyössä verrattiin Väyläviraston ohjetta ja Metsäteho Oy:n turvallisuus- ja varasto-opasta sekä UPM Metsän työturvallisuuteen liittyviä riskinhallintasuunnitelmia. Opinnäytetyössä kerättiin yhteen ja analysoitiin vuoden 2023 terminaaleissa tehtyjä UPM Metsän turvallisuusilmoituksia. Puutavarakuljetusyrittäjien kanssa tehtiin turvallisuuskierroksia työympäristön turvallisuudesta ja siten saatiin tietoa terminaalien turvallisuuskäytäntöjä nykytilanteeseen nähden. Analysoinnin ja vertailun jälkeen kerättiin tärkeimmät aiheet yhteen ja pyrittiin löytämään mahdollisiin ongelmiin ratkaisuja. Tavoitteena oli kehittää rautatieterminaaleja nykytilanteeseen nähden ja parantaa työturvallisuutta.
Puutavara-autokuljettajilla on hyvä asenne ja ne ottavat työturvallisuuden tosissaan. Kehitettävää on ulkopuolisten henkilöiden varoittamisessa sekä siinä, miten toimia sellaisessa tilanteessa, jossa turvavälit eivät täyty rautatieterminaalin ominaisuuksien takia. Rautatieterminaalien työturvallisuusohjeistus on yleisohjeistus, joten kaikkien terminaalien erityisominaisuuksia ei ole voitu ottaa huomioon. Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen UPM Metsällä kokoontui ryhmä tekemään kuljetusyrittäjille suunnattu työturvallisuusinfomateriaali kaikista rautatieterminaaleista
Rautatieterminaaleissa toimiville on yhteinen ohjeistus, Väyläviraston rautatieterminaalien käyttö- ja turvallisuusohjeet. Opinnäytetyössä verrattiin Väyläviraston ohjetta ja Metsäteho Oy:n turvallisuus- ja varasto-opasta sekä UPM Metsän työturvallisuuteen liittyviä riskinhallintasuunnitelmia. Opinnäytetyössä kerättiin yhteen ja analysoitiin vuoden 2023 terminaaleissa tehtyjä UPM Metsän turvallisuusilmoituksia. Puutavarakuljetusyrittäjien kanssa tehtiin turvallisuuskierroksia työympäristön turvallisuudesta ja siten saatiin tietoa terminaalien turvallisuuskäytäntöjä nykytilanteeseen nähden. Analysoinnin ja vertailun jälkeen kerättiin tärkeimmät aiheet yhteen ja pyrittiin löytämään mahdollisiin ongelmiin ratkaisuja. Tavoitteena oli kehittää rautatieterminaaleja nykytilanteeseen nähden ja parantaa työturvallisuutta.
Puutavara-autokuljettajilla on hyvä asenne ja ne ottavat työturvallisuuden tosissaan. Kehitettävää on ulkopuolisten henkilöiden varoittamisessa sekä siinä, miten toimia sellaisessa tilanteessa, jossa turvavälit eivät täyty rautatieterminaalin ominaisuuksien takia. Rautatieterminaalien työturvallisuusohjeistus on yleisohjeistus, joten kaikkien terminaalien erityisominaisuuksia ei ole voitu ottaa huomioon. Opinnäytetyön valmistumisen jälkeen UPM Metsällä kokoontui ryhmä tekemään kuljetusyrittäjille suunnattu työturvallisuusinfomateriaali kaikista rautatieterminaaleista