Tunnetaitojen vaikutus myyntityössä menestymiseen
Huuskonen, Jouni (2024)
Huuskonen, Jouni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062423801
Tiivistelmä
Myynti on yrityksen tärkeimpiä toimia menestyksen kannalta. Siksi onkin tärkeää, että myyjät onnistuvat mahdollisimman hyvin työssään. Myynnin johdon onnistumisen kannalta on tärkeää selvittää tarkemmin, omaavatko työssään korkeaan suoritustasoon ja myyntiin pystyvät myyjät paremmat tunnetaidot, kuin huonosti tai keskinkertaisesti onnistuvat myyjät. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia tunnetaitoja myyjä tarvitsee menestyäkseen myyntityössä. Opinnäytetyön tarkoitus oli koota narratiivista kirjallisuuskatsauksen menetelmää käyttäen keskeinen tutkittu tieto liittyen tunnetaitoihin ja myyntityössä menestymiseen. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia ovat myynnissä menestymiseen liittyvät tunnetaidot? Auttavatko tunnetaidot myymään paremmin? Teoriaosiossa kerrotaan tunneälyn ja tunnetaidon määritelmästä ja kuinka ne ovat kehittyneet vuosien varrella sekä määritettiin mitä tunnetaidot ovat käytännössä. Opinnäytetyöhön valittiin yhteensä 10 tieteellistä artikkelia, jotka analysoitiin sisällönanalyysi menetelmällä.
Tutkimusartikkelien tuloksia verrattiin tutkimusongelmiin ja sisällön analysointia käyttämällä analysoitiin, korreloivatko tunnetaidot myynnissä menestymiseen. Yhdeksässä opinnäytetyöhön valituista artikkeleista löytyi riittävää näyttöä, että tunnetaidot korreloivat myynnissä menestymiseen. Artikkelien analyysissä selvitettiin, miten tutkimusten tuloksista löytyvät myyjien tunnetaidot näkyvät myynnissä menestymisessä. Tunneälykkäät myyjät mm. saavuttivat parempia myyntejä ja heidän asiakassuhteensa olivat pidempiä verrattuna vähemmän tunneälykkäisiin myyjiin. Tuloksista voitiin päätellä, että tunneälyllä ja tunnetaidoilla on yhteys myynnissä menestymiseen. Tunnetaitoja, joista myyjät hyötyvät myynnissä, esitellään tarkemmin kirjallisuuskatsauksen tulokset osassa.
Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa mm. myynnin johtamisessa ja kehittämisessä. Yrityksen myyjien tunnetaitoa kannattaa selvittää. Koska tunneälyä voi kehittää niin yritysten kannattaa panostaa tunnetaitojen kehittämiseen myyntikoulutuksissa ja rekrytoinnissa.
Tutkimusartikkelien tuloksia verrattiin tutkimusongelmiin ja sisällön analysointia käyttämällä analysoitiin, korreloivatko tunnetaidot myynnissä menestymiseen. Yhdeksässä opinnäytetyöhön valituista artikkeleista löytyi riittävää näyttöä, että tunnetaidot korreloivat myynnissä menestymiseen. Artikkelien analyysissä selvitettiin, miten tutkimusten tuloksista löytyvät myyjien tunnetaidot näkyvät myynnissä menestymisessä. Tunneälykkäät myyjät mm. saavuttivat parempia myyntejä ja heidän asiakassuhteensa olivat pidempiä verrattuna vähemmän tunneälykkäisiin myyjiin. Tuloksista voitiin päätellä, että tunneälyllä ja tunnetaidoilla on yhteys myynnissä menestymiseen. Tunnetaitoja, joista myyjät hyötyvät myynnissä, esitellään tarkemmin kirjallisuuskatsauksen tulokset osassa.
Saatuja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa mm. myynnin johtamisessa ja kehittämisessä. Yrityksen myyjien tunnetaitoa kannattaa selvittää. Koska tunneälyä voi kehittää niin yritysten kannattaa panostaa tunnetaitojen kehittämiseen myyntikoulutuksissa ja rekrytoinnissa.