Sairaanhoitajan sosiaali- ja terveysalan yamk-tutkinnon hyödyntäminen Ekhvan akuutissa tulosyksikossa
Jahma, Hanna-Mari (2024)
Jahma, Hanna-Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062123784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024062123784
Tiivistelmä
Vuonna 2023 tehty sote-uudistus ja julkinen talous luo säästöpaineita ja palvelurakenteita täytyy uudistaa. Sosiaali- ja terveyspalvelut tulee kuitenkin järjestää tasapuolisesti, laadukkaasti ja näyttöön perustuen. Sairaanhoitajat ovat suuri ammattiryhmä ja työskentelee lähellä potilaita ja asiakkaita ja tämän vuoksi heidän täyden osaamisensa hyödyntämisellä on suuri merkitys palveluiden järjestämisessä ja hoidon laadukkaassa toteuttamisessa. Suomessa on myös sairaanhoitajapula ja osaamisen huomioimisella sairaanhoitajien urakehityksessä on suuri merkitys pito- ja vetovoimaan. Suomen Sairaanhoitajien asettama laajavastuisen hoitotyön asiantuntijaryhmä on raportissaan (2023) selvittänyt tämänhetkisen laajavastuisen hoitotyön tehtävänkuvien nykytilaa ja esittänyt suositukset tehtävänkuvien kehittämiseksi sairaanhoitajien urapolkumallin mahdollistamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää minkälaista sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-koulutuksen antamaa osaamista Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) akuutin tulosyksikön sairaanhoitajilla ja ensihoitajilla on ja kuinka sitä hyödynnetään. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten osaamista voidaan hyödyntää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-tutkinnon suorittaneita hoitajia (N=8). Kaksi haastattelua toteutettiin parihaastatteluna ja yksi neljän osallistujan ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-tutkinnon suorittaneilla on osaamista kehittämiseen, tutkimukseen, näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseen, kouluttamiseen, johtamiseen sekä organisaation tukemiseen strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Kuitenkin tällä hetkellä osaamista ei hyödynnetä täysin ja hoitajat kokevat, ettei ylempi amk-tutkinto mahdollista uralla etenemistä.
Hoitotyön kehittäminen ja selkeä osaamisen huomioiva urapolkumallin luominen on tässä hetkessä tärkeää sairaanhoitajien osaamisen arvostamisen lisäämiseksi, pito- ja vetovoiman vahvistamiseksi sekä resurssien oikein kohdentumiseksi. Jatkossa tulisi selvittää kotihoidossa ja palveluasumisen yksiköissä sekä muissa kotia vietävissä palveluissa laajavastuisen hoitotyön asiantuntijoiden tehtäväkuvien kehittämistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää minkälaista sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-koulutuksen antamaa osaamista Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (Ekhva) akuutin tulosyksikön sairaanhoitajilla ja ensihoitajilla on ja kuinka sitä hyödynnetään. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miten osaamista voidaan hyödyntää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-tutkinnon suorittaneita hoitajia (N=8). Kaksi haastattelua toteutettiin parihaastatteluna ja yksi neljän osallistujan ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan sosiaali- ja terveysalan ylemmän amk-tutkinnon suorittaneilla on osaamista kehittämiseen, tutkimukseen, näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiseen, kouluttamiseen, johtamiseen sekä organisaation tukemiseen strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Kuitenkin tällä hetkellä osaamista ei hyödynnetä täysin ja hoitajat kokevat, ettei ylempi amk-tutkinto mahdollista uralla etenemistä.
Hoitotyön kehittäminen ja selkeä osaamisen huomioiva urapolkumallin luominen on tässä hetkessä tärkeää sairaanhoitajien osaamisen arvostamisen lisäämiseksi, pito- ja vetovoiman vahvistamiseksi sekä resurssien oikein kohdentumiseksi. Jatkossa tulisi selvittää kotihoidossa ja palveluasumisen yksiköissä sekä muissa kotia vietävissä palveluissa laajavastuisen hoitotyön asiantuntijoiden tehtäväkuvien kehittämistä.