Kaasutinmoottorin muuttaminen ruiskutusmoottoriksi : Ford OHC 2.0 ja Haltech Elite 1500
Ahokas, Eetu (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024071723986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024071723986
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli muuttaa kaasuttimella varustettu moottori imusarjaruiskutteiseksi. Vaatimuksena oli ajoneuvon tieliikennekelpoisuus myös muutoksen jälkeen. Ajoneuvon moottorin tuli tuottaa vastaava vääntömomentti kuin ennen muutostyötä. Moottorinohjauksen ja johtosarjan tuli olla laajennettavissa lisäantureita ja -toimilaitteita varten. 
Työ toteutettiin Ford-henkilöautoon, joka oli tieliikennekelpoinen ennen muutostyötä. Vaaditut komponentit valittiin, sovitettiin autoon ja kytkettiin moottorinohjainlaitteeseen. Moottorinohjaus säädettiin alustadynamometrissä ja koeajolla.
Työn tulokseksi saatiin ajoneuvo, joka on tieliikennekelpoinen ja moottorinohjaus sekä johtosarja on laajennettavissa. Moottori ei tuottanut vastaavaa vääntömomenttia kuin ennen muutostyötä.
Tuloksia voidaan hyödyntää työssä muutetun moottorin tai vastaavien moottorien imusarjaruiskutusmuunnostöiden tekemiseen. Työstä selviää myös, mihin kohteisiin tulee kiinnittää huomiota ja mitä ongelmia muutostyön aikana voi ilmetä. The goal of this thesis was to convert a carbureted engine to use electronic fuel injection (EFI). It was required that the vehicle would be road-worthy after the conversion. The vehicle’s engine had to produce a similar torque output than before the conversion. The engine management system and wiring loom had to be expandable for additional sensors and components. 
The conversion was done on a Ford car, that was road-worthy before the conversion. The required components were decided, fitted to the car and wired to the engine management system. The engine management system was tuned with a chassis dynamometer and a test drive.
The conversion resulted in a vehicle, that was road-worthy and the engine management system, and the wiring loom were expandable. The engine did not produce a similar torque output than before the conversion.
The results can be used to convert the same engine as in this conversion or similar engines to fuel injection. They also specify, which components should be paid attention to and what problems may appear during a conversion. 
Työ toteutettiin Ford-henkilöautoon, joka oli tieliikennekelpoinen ennen muutostyötä. Vaaditut komponentit valittiin, sovitettiin autoon ja kytkettiin moottorinohjainlaitteeseen. Moottorinohjaus säädettiin alustadynamometrissä ja koeajolla.
Työn tulokseksi saatiin ajoneuvo, joka on tieliikennekelpoinen ja moottorinohjaus sekä johtosarja on laajennettavissa. Moottori ei tuottanut vastaavaa vääntömomenttia kuin ennen muutostyötä.
Tuloksia voidaan hyödyntää työssä muutetun moottorin tai vastaavien moottorien imusarjaruiskutusmuunnostöiden tekemiseen. Työstä selviää myös, mihin kohteisiin tulee kiinnittää huomiota ja mitä ongelmia muutostyön aikana voi ilmetä.
The conversion was done on a Ford car, that was road-worthy before the conversion. The required components were decided, fitted to the car and wired to the engine management system. The engine management system was tuned with a chassis dynamometer and a test drive.
The conversion resulted in a vehicle, that was road-worthy and the engine management system, and the wiring loom were expandable. The engine did not produce a similar torque output than before the conversion.
The results can be used to convert the same engine as in this conversion or similar engines to fuel injection. They also specify, which components should be paid attention to and what problems may appear during a conversion.
