Kymenlaakson kyberturvakartoitus
Hölsä, Markus (2024)
Hölsä, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024070823960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024070823960
Tiivistelmä
Maailmassa tapahtuneet geopoliittiset muutokset ja koronaviruspandemia toivat kyberturvallisuuden median kautta yleisön tietoon. Useat kyberhyökkäykset ja huijausten määrän lisääntyminen yrityksiä kohtaan ovat luoneet huolen yritysten kyberturvasta. Tässä tutkimuksessa pyritään saamaan selville Kymenlaakson yritysten kyber- ja tietoturvatoimien tilanne sekä yrittäjien oma käsitys yrityksiensä kyber- ja tietoturvaan. Tutkimuksessa pyritään myös saamaan selko siitä, täsmääkö yrittäjien käsitys yrityksen tilanteesta konkreettisten toimien kanssa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Kyberturvan tulevaisuus Kymenlaaksossa -hanke, jota rahoittaa Kymenlaakson oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF).
Teoriaosassa käytiin läpi yleisimpiä yritysten uhkia, joiden pohjalta luotiin hyvien kyber- ja tietoturvien käytännöt. Käytännöt luotiin yleisimpien uhkien pohjalta ja niiden tarkoitus on tarjota tukea aineiston analyysiin tarvittavan tasotaulukkotyökalun luomisessa. Uhkien ja hyvien käytäntöjen osiot laadittiin kattavalla määrällä alan sekundääriaineistoa, jonka pohjalta pystyttiin tasotaulukon lisäksi myös luomaan yrityskysely.
Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksille tehdyn puhelinhaastattelun avulla, jonka suoritti Taloustutkimus Oy. Haastattelu suoritettiin kyselymuotoisena 432 Kymenlaaksolaiselle yritykselle, jossa vastaajana toimi joko yrityksen toimitusjohtaja tai vastaava tekninen päällikkö. Kyselyn teoreettiset tulokset muutettiin empiiriseen muotoon operationalisoinnin avulla. Tämän avulla aineistoanalyysi pystyttiin analysoimaan määrällisen tutkimusotteen mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella yritysten kyber- ja tietoturvatilanne on tietosuojan, asiakastietojen ja jatkuvuuden kannalta heikko. Tulokset toivat vahvasti
esille myös mahdolliset ongelmat yrittäjien käsityksen ja konkreettisten toimien
välillä. Kuitenkin suuressa osassa yrityksistä on käytössään suojausohjelmistoja ja monivaiheinen tunnistautuminen. Tutkimus toi esille Kymenlaakson yritysten kyberturvatilanteen ja loi selkoa yrittäjien tietoisuuteen aiheeseen. Tutkimus korostaa tietoisuuden lisäämistä varsinkin Kymenlaakson yrittäjien keskuuteen. Tämä voidaan saavuttaa mahdollisten tiedotuskampanjoiden avulla sekä kyberturvaan liittyvällä hanketoiminnalla.
Teoriaosassa käytiin läpi yleisimpiä yritysten uhkia, joiden pohjalta luotiin hyvien kyber- ja tietoturvien käytännöt. Käytännöt luotiin yleisimpien uhkien pohjalta ja niiden tarkoitus on tarjota tukea aineiston analyysiin tarvittavan tasotaulukkotyökalun luomisessa. Uhkien ja hyvien käytäntöjen osiot laadittiin kattavalla määrällä alan sekundääriaineistoa, jonka pohjalta pystyttiin tasotaulukon lisäksi myös luomaan yrityskysely.
Tutkimus toteutettiin pääsääntöisesti määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin yrityksille tehdyn puhelinhaastattelun avulla, jonka suoritti Taloustutkimus Oy. Haastattelu suoritettiin kyselymuotoisena 432 Kymenlaaksolaiselle yritykselle, jossa vastaajana toimi joko yrityksen toimitusjohtaja tai vastaava tekninen päällikkö. Kyselyn teoreettiset tulokset muutettiin empiiriseen muotoon operationalisoinnin avulla. Tämän avulla aineistoanalyysi pystyttiin analysoimaan määrällisen tutkimusotteen mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella yritysten kyber- ja tietoturvatilanne on tietosuojan, asiakastietojen ja jatkuvuuden kannalta heikko. Tulokset toivat vahvasti
esille myös mahdolliset ongelmat yrittäjien käsityksen ja konkreettisten toimien
välillä. Kuitenkin suuressa osassa yrityksistä on käytössään suojausohjelmistoja ja monivaiheinen tunnistautuminen. Tutkimus toi esille Kymenlaakson yritysten kyberturvatilanteen ja loi selkoa yrittäjien tietoisuuteen aiheeseen. Tutkimus korostaa tietoisuuden lisäämistä varsinkin Kymenlaakson yrittäjien keskuuteen. Tämä voidaan saavuttaa mahdollisten tiedotuskampanjoiden avulla sekä kyberturvaan liittyvällä hanketoiminnalla.