Markkinatutkimus Suomen Nestelannoite Oy:lle
Sorvisto, Samuli (2024)
Sorvisto, Samuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024073124047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024073124047
Tiivistelmä
Lannoittamisella pyritään turvaamaan kotimainen ruuantuotanto. Kasvit tarvitsevat kasvaakseen pääravinteitä sekä hivenravinteita. Kasvin kehittymisen ja kasvun lisäksi lannoittamisella vaikutetaan sen laatuun sekä sen sisältämiin ravintoaineisiin. Suomen vaihtelevat kasvuolosuhteet kasvukauden aikana tuottavat haasteita eri kasvien kasvatukselle. Lannoituksella on tarkoitus varmistaa eri kasvien sadontuottokyky vaihtelevissa olosuhteissa.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää markkinatutkimuksen avulla, kuinka hyvin Suomen nestelannoite Oy tunnetaan sekä tietävätkö maatalousyrittäjät heidän tuotteensa. Lisäksi markkinatutkimuksella haluttiin selvittää maatalousyrittäjien kiinnostusta nestelannoitusta kohtaan sekä selvittää N-xt-nestelannoitteiden käyttöön liittyviä haasteita.
Tutkimus toteutettiin Wepropol-kyselytyökalun avulla. Kysely lähetettiin maatalousyrittäjille toimeksiantajayrityksen jälleenmyyjäverkoston kautta sähköpostitse saatekirjeen kanssa. Lisäksi kyselyn vastauslinkkiä jaettiin sosiaalisen median kanavalla.
Markkinatutkimuksen perusteella voidaan todeta, että maatalousyrittäjillä on selvästi kiinnostusta N-xt-nestelannoitteita kohtaan, vastauksia saatiin kahdessa viikossa yli 120 kappaletta. Suomen nestelannoite Oy:n sekä yrityksen tuotteiden tunnettuudessa on parantamisen varaa. Maatalousyrittäjät ovat valmiita kokeilemaan nestelannoitteita jo lähivuosina. Luvut 6–8 ovat liikesalaisuuksien vuoksi salattu.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää markkinatutkimuksen avulla, kuinka hyvin Suomen nestelannoite Oy tunnetaan sekä tietävätkö maatalousyrittäjät heidän tuotteensa. Lisäksi markkinatutkimuksella haluttiin selvittää maatalousyrittäjien kiinnostusta nestelannoitusta kohtaan sekä selvittää N-xt-nestelannoitteiden käyttöön liittyviä haasteita.
Tutkimus toteutettiin Wepropol-kyselytyökalun avulla. Kysely lähetettiin maatalousyrittäjille toimeksiantajayrityksen jälleenmyyjäverkoston kautta sähköpostitse saatekirjeen kanssa. Lisäksi kyselyn vastauslinkkiä jaettiin sosiaalisen median kanavalla.
Markkinatutkimuksen perusteella voidaan todeta, että maatalousyrittäjillä on selvästi kiinnostusta N-xt-nestelannoitteita kohtaan, vastauksia saatiin kahdessa viikossa yli 120 kappaletta. Suomen nestelannoite Oy:n sekä yrityksen tuotteiden tunnettuudessa on parantamisen varaa. Maatalousyrittäjät ovat valmiita kokeilemaan nestelannoitteita jo lähivuosina. Luvut 6–8 ovat liikesalaisuuksien vuoksi salattu.