Sund Helsinki : skapandet av den visuella identiteten
Haneborg-Lühr, Heidi (2024)
Haneborg-Lühr, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024072324003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024072324003
Tiivistelmä
Hösten 2023 blev jag kopplad ihop med en person som skulle starta ett företag inom näringsrådgivning. Vi kom snabbt överens om att jag skulle skapa en visuell identitet åt hennes nya företag Sund Helsinki. Frågeställningen blev "Hur bygger jag upp en visuell identitet åt Sund Helsinki som reflekterar företagets värderingar?". Förutom att bygga upp en stark visuell identitet åt kunden, ville jag också fördjupa mina kunskaper inom ämnet och testa på om varumärkesdesign är något som intresserar mig. Jag fokuserade mest på att hitta identiteten för företaget, igenom övningar tillsammans med kunden. Jag fokuserade inte på teorin om grafisk design i detta arbete. Övningarna och metoden som följdes var samma steg och övningar som jag lärt mig i kursen 'Visual design and identity' under mina studier på Arcada. De bestod av en uppdragsöversikt, varumärkespositionering, ordassociering, användarpersoner, och stilbilder. Resultaten av övningarna presenterades och även de visuella elementen som skapades. Resultatet blev en visuell identitet som kan användas i skapandet av nytt material för företaget.