Lähijohtamisen mallin toteutuminen – työntekijöiden näkökulmasta
Hakola, Jesper (2024)
Hakola, Jesper
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080924111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024080924111
Tiivistelmä
Esihenkilötyön merkitys on todella oleellinen yrityksen liiketoiminnalle. Kun johtaminen on laadukasta, silloin myös työntekijät viihtyvät työpaikalla ja todennäköisesti myös suoriutuvat paremmin töistään. Hyvällä johtamisella pystytään tuottamaan hyvää työntekijäkokemusta, joka on tärkeä kilpailuvaltti yrityksille kilpaillessa hyvistä työntekijöistä.
Opinnäytetyön toimeksiantajalla Gigantilla on tavoitteena tuottaa alansa parasta työntekijäkokemusta. Gigantissa on otettu vuonna 2023 käyttöön uusi lähijohtamisen malli, jota esihenkilöiden tulisi hyödyntää lähijohtamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kyseisen lähijohtamisen mallin toteutumisen tasoa, sen onnistumisia sekä haasteita eräässä Gigantin myymälässä. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin löytämään kehityskohtia esihenkilöille, kuinka he voisivat tuottaa entistä parempaa työntekijäkokemusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää työntekijää toimeksiantaja yrityksestä. Haastateltavat ovat kahden myynnistä vastaavan osastopäällikön alaisuudesta.
Tutkimuksen myötä selvisi, että lähijohtamisen malli toteutuu hyvällä tasolla tällä hetkellä. Työntekijät ovat kokeneet muutokset uuden lähijohtamisen mallin myötä positiivisina. Lähijohtamisen mallin suurimpana hyötynä koettiin käyttöön otetut One-to-One-keskustelut, jotka ovat tukeneet työntekijöitä monella eri osa-alueella.
Vaikka lähijohtamisen malli toteutuu hyvällä tasolla, löytyi myös kehityskohtia, joihin esihenkilöt voivat panostaa tulevaisuudessa enemmän. Tutkimuksesta kävi ilmi, että työntekijät kaipaisivat enemmän palautetta työstään sekä aktiivisempaa läsnäoloa esihenkilöiltään. Tutkimuksen tuloksia pystytään hyödyntämään kyseisessä myymälässä, jossa tutkimus toteutettiin.
Tuloksien myötä voidaan johtamisessa alkaa keskittymään entistä aktiivisempaan läsnäoloon sekä palautteen antoon ja näiden seikkojen myötä tuottaa entistä parempaa työntekijäkokemusta työntekijöille.
Opinnäytetyön toimeksiantajalla Gigantilla on tavoitteena tuottaa alansa parasta työntekijäkokemusta. Gigantissa on otettu vuonna 2023 käyttöön uusi lähijohtamisen malli, jota esihenkilöiden tulisi hyödyntää lähijohtamisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kyseisen lähijohtamisen mallin toteutumisen tasoa, sen onnistumisia sekä haasteita eräässä Gigantin myymälässä. Lisäksi tutkimuksella pyrittiin löytämään kehityskohtia esihenkilöille, kuinka he voisivat tuottaa entistä parempaa työntekijäkokemusta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää työntekijää toimeksiantaja yrityksestä. Haastateltavat ovat kahden myynnistä vastaavan osastopäällikön alaisuudesta.
Tutkimuksen myötä selvisi, että lähijohtamisen malli toteutuu hyvällä tasolla tällä hetkellä. Työntekijät ovat kokeneet muutokset uuden lähijohtamisen mallin myötä positiivisina. Lähijohtamisen mallin suurimpana hyötynä koettiin käyttöön otetut One-to-One-keskustelut, jotka ovat tukeneet työntekijöitä monella eri osa-alueella.
Vaikka lähijohtamisen malli toteutuu hyvällä tasolla, löytyi myös kehityskohtia, joihin esihenkilöt voivat panostaa tulevaisuudessa enemmän. Tutkimuksesta kävi ilmi, että työntekijät kaipaisivat enemmän palautetta työstään sekä aktiivisempaa läsnäoloa esihenkilöiltään. Tutkimuksen tuloksia pystytään hyödyntämään kyseisessä myymälässä, jossa tutkimus toteutettiin.
Tuloksien myötä voidaan johtamisessa alkaa keskittymään entistä aktiivisempaan läsnäoloon sekä palautteen antoon ja näiden seikkojen myötä tuottaa entistä parempaa työntekijäkokemusta työntekijöille.