Vastuullisuuden johtaminen osana yritysstrategiaa : case Destia Oy
Haukilahti, Hanna (2024)
Haukilahti, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on vastuullisuuden johtaminen osana Destian yritysstrategiaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin tutkimuskysymysten kautta mukailtuna kirjallisuuskatsauksena, miten vastuullisuus ja ESG-periaatteet (Environmental, Social, Governance) on integroitu Destian liiketoimintastrategiaan, ja miten vastuullisuusstrategia vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn ja pitkän aikavälin menestykseen. Lisäksi analysoitiin suurimmat haasteet vastuullisuuden toteuttamisessa sekä esitettiin kehitysehdotuksia vastuullisuusstrategian johtamiseen. Destian strategiassa vastuullisuus ja ESG-periaatteet on sisällytetty osaksi strategisia tavoitteita, ja yhtiössä on kehitetty selkeät linjaukset ympäristövastuulle, sosiaaliselle vastuulle ja hyvälle hallintotavalle sekä luotu lyhyen ja pitkän aikavälin vastuullisuusstrategia.
Vastuullisuusstrategian arvioidaan parantavan Destian kilpailukykyä lisäämällä yhtiön houkuttelevuutta asiakkaiden, sijoittajien ja työntekijöiden silmissä. Vastuullisuusstrategian vaikutukset yhtiön kilpailukykyyn ilmenevät muun muassa parempana riskienhallintana ja uusina liiketoimintamahdollisuuksina. Pitkän aikavälin menestykseen vaikuttavat muun muassa tehokkuuden paraneminen, kustannussäästöt sekä positiivinen maine ja yrityskuva.
Destian suurimmat haasteet vastuullisuuden toteuttamisessa liittyvät vastuullisuusosaamisen puutteisiin, resurssien riittävyyteen ja organisointiin sekä lain-säädännön ja vaatimusten nopeaan muutokseen ja hallintaan. Kehitysehdotuksina esitettään muun muassa selkeämmän vastuullisuusviestinnän ja -koulutuksen lisäämistä, johdon sitoutumisen vahvistamista ja vastuullisuuden seurantajärjestelmien kehittämistä.
Vastuullisuuden johtaminen on olennaista Destian liiketoimintastrategiassa, ja se tarjoaa merkittäviä etuja kilpailukyvyn ja pitkän aikavälin menestyksen näkö-kulmasta. Haasteista huolimatta jatkuva panostaminen vastuullisuuteen sekä strategian kehittäminen ja selkeä viestintä ovat avainasemassa yrityksen kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa.
Vastuullisuusstrategian arvioidaan parantavan Destian kilpailukykyä lisäämällä yhtiön houkuttelevuutta asiakkaiden, sijoittajien ja työntekijöiden silmissä. Vastuullisuusstrategian vaikutukset yhtiön kilpailukykyyn ilmenevät muun muassa parempana riskienhallintana ja uusina liiketoimintamahdollisuuksina. Pitkän aikavälin menestykseen vaikuttavat muun muassa tehokkuuden paraneminen, kustannussäästöt sekä positiivinen maine ja yrityskuva.
Destian suurimmat haasteet vastuullisuuden toteuttamisessa liittyvät vastuullisuusosaamisen puutteisiin, resurssien riittävyyteen ja organisointiin sekä lain-säädännön ja vaatimusten nopeaan muutokseen ja hallintaan. Kehitysehdotuksina esitettään muun muassa selkeämmän vastuullisuusviestinnän ja -koulutuksen lisäämistä, johdon sitoutumisen vahvistamista ja vastuullisuuden seurantajärjestelmien kehittämistä.
Vastuullisuuden johtaminen on olennaista Destian liiketoimintastrategiassa, ja se tarjoaa merkittäviä etuja kilpailukyvyn ja pitkän aikavälin menestyksen näkö-kulmasta. Haasteista huolimatta jatkuva panostaminen vastuullisuuteen sekä strategian kehittäminen ja selkeä viestintä ovat avainasemassa yrityksen kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisessa.