Sosiaalisen median vaikutukset keskittymiskykyyn : korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia
Gerdström, Kiia (2024)
Gerdström, Kiia
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081424149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia siitä, onko sosiaalisella medialla vaikutuksia yksilön keskittymiskykyyn. Tarkoituksena oli tutkia, aiheuttaako sosiaalinen media enemmän haittaa vai hyötyä yksilölle ja mitä tapahtuu, kun ihminen lopettaa sosiaalisen median käytön viikoksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sosiaalisen median mahdollisista vaikutuksista ja yhteyksistä yksilön keskittymiskykyyn. Tavoitteena oli myös herätellä ihmisten ajatuksia liittyen sosiaaliseen mediaan ja saada heitä reflektoimaan omaa sosiaalisen median käyttöään. Opinnäytetyön tutkimuskysymys oli: ”Millaisia kokemuksia korkeakouluopiskelijoilla on sosiaalisen median vaikutuksista keskittymiskykyyn?”
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä. Tutkimukseen osallistui neljä vapaaehtoista korkeakouluopiskelijaa, jotka viettivät viikon ajan ilman sosiaalisen median alustoja. Tutkimuksessa keskityttiin häiritsevään sosiaalisen median käyttöön. Osallistujat pitivät viikon aikana vapaavalintaista päiväkirjaa. Lisäksi osallistujat saivat halutessaan jakaa tiedon omasta puhelimen ruutuajastaan ennen viikkoa ilman sosiaalista mediaa ja kyseiseltä viikolta. Osallistujille oli lähetetty apukysymykset helpottamaan päiväkirjan kirjoittamista.
Tulokset osoittivat, että kaikilla ruutuajan ilmoittaneilla puhelimen ruutuaika pieneni huomattavasti, kun he eivät käyttäneet sosiaalista mediaa. Kaikki osallistujat raportoivat keskittymiskyvyn parantumisesta. Suurin vaikutus oli sillä, että he keskittyivät yhteen asiaan kerrallaan, kun sosiaalista mediaa ei ollut saatavilla. Jokainen koki, että alkuviikko oli hankala, mutta kaikki lopulta tottuivat olemaan ilman sosiaalista mediaa. Kaikille jäi päivittäin enemmän aikaa tehdä jotain muuta, ja kaikille jäi positiivinen kokemus viikosta.
Opinnäytetyö tarjoaa tiiviin määrän tietoa siitä, miten viikko ilman sosiaalista mediaa vaikutti neljään korkeakouluopiskelijaan. Sosiaalinen media tutkitusti vaikuttaa yksilön keskittymiskykyyn heikentävästi, mutta kokemus siitä on yksilöllinen. Opinnäytetyö haastaa lukijoita pohtimaan omaa keskittymiskykyään ja suhdettaan sosiaalisen median käyttöön. Jo viikko ilman sosiaalista mediaa saa aikaan muutoksia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella menetelmällä. Tutkimukseen osallistui neljä vapaaehtoista korkeakouluopiskelijaa, jotka viettivät viikon ajan ilman sosiaalisen median alustoja. Tutkimuksessa keskityttiin häiritsevään sosiaalisen median käyttöön. Osallistujat pitivät viikon aikana vapaavalintaista päiväkirjaa. Lisäksi osallistujat saivat halutessaan jakaa tiedon omasta puhelimen ruutuajastaan ennen viikkoa ilman sosiaalista mediaa ja kyseiseltä viikolta. Osallistujille oli lähetetty apukysymykset helpottamaan päiväkirjan kirjoittamista.
Tulokset osoittivat, että kaikilla ruutuajan ilmoittaneilla puhelimen ruutuaika pieneni huomattavasti, kun he eivät käyttäneet sosiaalista mediaa. Kaikki osallistujat raportoivat keskittymiskyvyn parantumisesta. Suurin vaikutus oli sillä, että he keskittyivät yhteen asiaan kerrallaan, kun sosiaalista mediaa ei ollut saatavilla. Jokainen koki, että alkuviikko oli hankala, mutta kaikki lopulta tottuivat olemaan ilman sosiaalista mediaa. Kaikille jäi päivittäin enemmän aikaa tehdä jotain muuta, ja kaikille jäi positiivinen kokemus viikosta.
Opinnäytetyö tarjoaa tiiviin määrän tietoa siitä, miten viikko ilman sosiaalista mediaa vaikutti neljään korkeakouluopiskelijaan. Sosiaalinen media tutkitusti vaikuttaa yksilön keskittymiskykyyn heikentävästi, mutta kokemus siitä on yksilöllinen. Opinnäytetyö haastaa lukijoita pohtimaan omaa keskittymiskykyään ja suhdettaan sosiaalisen median käyttöön. Jo viikko ilman sosiaalista mediaa saa aikaan muutoksia.