Hiljattain muistisairausdiagnoosin saaneiden kokemuksia Muistikoulu-ryhmästä
Hakkarainen, Heli; Lipsonen, Iida (2024)
Hakkarainen, Heli
Lipsonen, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081924208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024081924208
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja ianalysoida hiljattain diagnoosin saaneiden muistisairaiden kokemuksia Muistikoulu-ryhmästä heidän itsensä kertomana. Teoreettisiksi lähtökohdiksi valittiin vertaistoiminta ja osallisuus, joten haastateltavien kokemuksia kartoitettiin erityisesti niiden asettaman viitekehyksen läpi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Pirkanmaan Muistiyhdistykselle ja Muistikoulun ohjaajille toiminnan kehittämisen tueksi. Tavoitteena oli myös lisätä haastateltavien osallisuutta heidän omassa elämässään tuomalla heidän äänensä kuuluviin ja vahvistaa heidän vaikuttamisen mahdollisuuksiaan heitä koskevassa palvelussa. Pyrkimyksenä on yleisesti vähentää muistisairauksiin liittyvää leimaa, ennakkoluuloja ja kielteisiä asenteita.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena, koska muistikoululaisten kokemuksia haluttiin selvittää ja ymmärtää moniulotteisesti sekä saada aiheesta uutta tietoa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tulosten mukaan ryhmän olemassaoloa pidettiin tärkeänä ja osallistujat saivat tapaamisista tarvitsemaansa tietoa ja tukea. Ryhmässä käydyt keskustelut auttoivat oman tilanteen hyväksymisessä ja tukivat arjessa pärjäämistä. Ilmapiiri koettiin turvalliseksi ja sen ansiosta ryhmässä pystyttiin jakamaan muistisairauteen liittyviä asioita ja tunteita.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena, koska muistikoululaisten kokemuksia haluttiin selvittää ja ymmärtää moniulotteisesti sekä saada aiheesta uutta tietoa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua.
Tulosten mukaan ryhmän olemassaoloa pidettiin tärkeänä ja osallistujat saivat tapaamisista tarvitsemaansa tietoa ja tukea. Ryhmässä käydyt keskustelut auttoivat oman tilanteen hyväksymisessä ja tukivat arjessa pärjäämistä. Ilmapiiri koettiin turvalliseksi ja sen ansiosta ryhmässä pystyttiin jakamaan muistisairauteen liittyviä asioita ja tunteita.