Kelikeskustoiminnan prosessivalvonnan kehittäminen
Söderlund, Marko (2024)
Söderlund, Marko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082024218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082024218
Tiivistelmä
Destia Oy:n Kelikeskus on niin kutsuttu talvitiehoidon hermokeskus, jossa kelikeskusoperaattorit seuraavat säätä reaaliajassa ja ajoittavat kunnossapitotoimet oikea-aikaisesti hyödyntäen alan kehittyneimpiä välineitä ja työkaluja. Suurten kokonaisuuksien hallinta ja kelissä tapahtuvat nopeat muutokset tekevät kelikeskusoperaattorin työstä usein stressaavaa ja saattavat aiheuttaa inhimillisiä virheitä, joilla voi olla Destia Oy:lle taloudellisia vaikutuksia. Prosessivalvonnan liittäminen kelikeskusoperaattoreiden ja maanteiden hoitourakoiden työnjohdon käytössä oleviin tietojärjestelmiin voi estää inhimillisiä virheitä ja vähentää rutiininomaisen työn määrää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten prosessivalvonnalla voidaan tukea kelikeskusoperaattorin työtä, millaisia etuja prosessivalvonnalla voidaan maanteiden hoitourakoiden työnjohdon tehtävien osalta saavuttaa sekä tuottaa toimeksiantajalle ehdotuksia siitä, millaisia työtä tukevia toimintoja olisi hyödyllistä saattaa prosessivalvonnan piiriin. Opinnäytetyön on tarkoitus toimia lähtökohtana kelikeskustoimintaan liittyvän prosessivalvonnan kehitystyölle.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu Destia Oy:n kelikeskusoperaattoreille sekä työmaapäälliköille suunnatuista haastatteluista. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen ja haastatteluvastauksia kuvattiin osin myös numeerisen taulukon avulla. Kelikeskusoperaattoreille kohdennettuun haastatteluun osallistuivat lähes kaikki Destia Oy:n kelikeskusoperaattorit. Lisäksi haastateltiin kahta Destia Oy:n maanteiden hoitourakoiden työmaapäällikköä.
Kelikeskusoperaattoreiden haastattelujen perusteella tärkeimmiksi prosessivalvonnan kehityskohteiksi nousivat seuraavat kohteet: rajailmoitusten välittäminen urakoille, muistutus rajailmoitusten lähettämisestä, lumikertymä, varoitus, jos yksi reitti on lopettanut, muistutus kelitiedotteen antamisesta ja yhteenveto ensitiedotteista ja onnettomuuksista valvontanäkymässä. Kelikeskusoperaattoreiden mukaan prosessivalvonnan herätteet olisi hyödyllistä voida asettaa aktiivisiksi tai pois päältä, jotta turhat herätteet voitaisiin minimoida. Molemmat työmaapäälliköt olivat puolestaan yhtä mieltä siitä, että prosessivalvonnan piiriin olisi hyödyllistä tuoda toimintoja liittyen työmaapäiväkirjojen täyttämiseen, myyntilaskutukseen, alihankintasopimusten kilpailutukseen, materiaalihankintoihin, aliurakoitsijoiden valvontaan ja tiestötarkastuksiin. Tässä opinnäytetyössä ilmi tulleita prosessivalvonnan kehitysehdotuksia on syytä jatkokehittää, sillä niillä voidaan tukea kelikeskusoperaattoreiden ja maanteiden hoitourakoiden työnjohdon työtaakkaa ja minimoida inhimillisiä virheitä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten prosessivalvonnalla voidaan tukea kelikeskusoperaattorin työtä, millaisia etuja prosessivalvonnalla voidaan maanteiden hoitourakoiden työnjohdon tehtävien osalta saavuttaa sekä tuottaa toimeksiantajalle ehdotuksia siitä, millaisia työtä tukevia toimintoja olisi hyödyllistä saattaa prosessivalvonnan piiriin. Opinnäytetyön on tarkoitus toimia lähtökohtana kelikeskustoimintaan liittyvän prosessivalvonnan kehitystyölle.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu Destia Oy:n kelikeskusoperaattoreille sekä työmaapäälliköille suunnatuista haastatteluista. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen ja haastatteluvastauksia kuvattiin osin myös numeerisen taulukon avulla. Kelikeskusoperaattoreille kohdennettuun haastatteluun osallistuivat lähes kaikki Destia Oy:n kelikeskusoperaattorit. Lisäksi haastateltiin kahta Destia Oy:n maanteiden hoitourakoiden työmaapäällikköä.
Kelikeskusoperaattoreiden haastattelujen perusteella tärkeimmiksi prosessivalvonnan kehityskohteiksi nousivat seuraavat kohteet: rajailmoitusten välittäminen urakoille, muistutus rajailmoitusten lähettämisestä, lumikertymä, varoitus, jos yksi reitti on lopettanut, muistutus kelitiedotteen antamisesta ja yhteenveto ensitiedotteista ja onnettomuuksista valvontanäkymässä. Kelikeskusoperaattoreiden mukaan prosessivalvonnan herätteet olisi hyödyllistä voida asettaa aktiivisiksi tai pois päältä, jotta turhat herätteet voitaisiin minimoida. Molemmat työmaapäälliköt olivat puolestaan yhtä mieltä siitä, että prosessivalvonnan piiriin olisi hyödyllistä tuoda toimintoja liittyen työmaapäiväkirjojen täyttämiseen, myyntilaskutukseen, alihankintasopimusten kilpailutukseen, materiaalihankintoihin, aliurakoitsijoiden valvontaan ja tiestötarkastuksiin. Tässä opinnäytetyössä ilmi tulleita prosessivalvonnan kehitysehdotuksia on syytä jatkokehittää, sillä niillä voidaan tukea kelikeskusoperaattoreiden ja maanteiden hoitourakoiden työnjohdon työtaakkaa ja minimoida inhimillisiä virheitä.