Nuorten vertaistuelliset verkkokeskustelut osallisuuden edistämisen keinona
Wilo-Tanninen, Minea (2024)
Wilo-Tanninen, Minea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082124246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082124246
Tiivistelmä
Digitaalinen nuorisotyö on yksi osallisuuden edistämisen keinoista. Osallisuus on viime vuosien aikana noussut yhteiskunnallisesti merkittäväksi tavoitteeksi esimerkiksi valtakunnallisessa nuorisotyön- ja politiikan ohjelmassa. Mannerheimin lastensuojelu liitto tarjoaa nuorille Nuortenetti-verkkosivustolla keskustelupalstan. Nuorilla on keskustelupalstalla mahdollista anonyymeina osallistua keskusteluihin tai avata uusia keskusteluja eri teemojen alla. Tutkimuksessa on selvitetty, millaisilla viestinnällisillä keinoilla Mannerheimin lastensuojeluliiton vapaaehtoiset vertaistukinuoret eli verkk@rit ovat voineet keskustelupalstan vastauksillaan edistää nuorten osallisuutta.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta kokonaisuudesta, jotka ovat nuorten tieto- ja neuvontatyö sekä osallisuus. Nuorten tieto- ja neuvontatyön ja erityisesti digitaalisen kohtaamisen kautta on tuotu esiin mitä pohjaa vasten niin Nuortenetti-verkkosivustolla kuin monessa muussakin nuorten digitaalisilla alustoilla työtä tehdään. Osallisuus on moni-tulkintainen käsite ja tässä työssä se on määritelty osallistumisen käsitteen avulla ja Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen osallisuuden osa-alueiden avulla.
Tutkimuksen aineisto koostuu keskustelupalstalla käydyistä keskusteluista. Analysoituja keskusteluja on yhteensä 250. Verkk@reiden vastauksista on teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla tarkasteltu viestinnällisiä keinoja osallisuuden edistämiseen. Teoriana on käytetty THL:n osallisuusindikaattori väittämiä.
Tutkimustuloksena syntyi viisi eri osallisuusindikaattoriosa-aluetta, jotka ovat nimetty toimijuus, palaute, vaikuttaminen, merkityksellisyys ja yhteisö. Näitä kaikkia osa-alueita on tarkasteltu suhteessa viiteen eri kategoriaan, jotka syntyivät aineiston sisällön erittelyn kautta. Erikseen edellisestä tarkastelusta on vielä tehty vertailu osa-alueittain niiden keskustelujen osalta, jotka esittivät nuorille ratkaisuehdotuksia tai esittivät kysymyksiä, joiden avulla pyrittiin auttamaan nuorta itse löytämään ratkaisu asiaansa. Nämä keskustelut olivat erityisesti niitä, joissa nähtiin olevan osallisuutta edistäviä viestinnällisiä keinoja.
Työn tuloksia käytetään kehittämään Mannerheimin lastensuojeluliiton verkk@ri-toimintaa, jotta sen avulla nuorten osallisuus edistyisi.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta kokonaisuudesta, jotka ovat nuorten tieto- ja neuvontatyö sekä osallisuus. Nuorten tieto- ja neuvontatyön ja erityisesti digitaalisen kohtaamisen kautta on tuotu esiin mitä pohjaa vasten niin Nuortenetti-verkkosivustolla kuin monessa muussakin nuorten digitaalisilla alustoilla työtä tehdään. Osallisuus on moni-tulkintainen käsite ja tässä työssä se on määritelty osallistumisen käsitteen avulla ja Terveyden- ja hyvinvointilaitoksen osallisuuden osa-alueiden avulla.
Tutkimuksen aineisto koostuu keskustelupalstalla käydyistä keskusteluista. Analysoituja keskusteluja on yhteensä 250. Verkk@reiden vastauksista on teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla tarkasteltu viestinnällisiä keinoja osallisuuden edistämiseen. Teoriana on käytetty THL:n osallisuusindikaattori väittämiä.
Tutkimustuloksena syntyi viisi eri osallisuusindikaattoriosa-aluetta, jotka ovat nimetty toimijuus, palaute, vaikuttaminen, merkityksellisyys ja yhteisö. Näitä kaikkia osa-alueita on tarkasteltu suhteessa viiteen eri kategoriaan, jotka syntyivät aineiston sisällön erittelyn kautta. Erikseen edellisestä tarkastelusta on vielä tehty vertailu osa-alueittain niiden keskustelujen osalta, jotka esittivät nuorille ratkaisuehdotuksia tai esittivät kysymyksiä, joiden avulla pyrittiin auttamaan nuorta itse löytämään ratkaisu asiaansa. Nämä keskustelut olivat erityisesti niitä, joissa nähtiin olevan osallisuutta edistäviä viestinnällisiä keinoja.
Työn tuloksia käytetään kehittämään Mannerheimin lastensuojeluliiton verkk@ri-toimintaa, jotta sen avulla nuorten osallisuus edistyisi.