Yritys X:n sisäinen työnantajamielikuva
Silvenius, Leena (2024)
Silvenius, Leena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082124261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082124261
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Yritys X:n työnantajamielikuvatutkimus, joka tilattiin toimeksiantona. Toimeksiantaja pysyy työssä anonyyminä ja opinnäytetyössä käytetään yrityksestä nimeä Yritys X. Toimeksiantajayritys toimii rahoitus- ja perintäalalla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen työnantajamielikuvaa ja yrityskulttuuria. Tarkoituksena oli selvittää näiden nykytila ja saada tietoa siitä, missä yritys on onnistunut. Tutkimuksesta haluttiin saada myös kehityskohteita ja kehittämisideoita. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään kohdeyrityksen sisäistä työnantajamielikuvaa ja kulttuuria.
Tietoperustassa käsiteltiin sisäistä työnantajamielikuvaa työntekijäymmärryksen ja työntekijäkokemuksen käsitteiden kautta. Yrityskulttuuria tarkasteltiin kulttuurin eri tasojen ja johtamisen osa-alueiden avulla, jotka olivat arvot, yhteisöllisyys, viestintä, palkitseminen ja työilmapiiri.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja sen mittarina käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyn kohderyhmänä oli koko kohdeyrityksen Suomen henkilöstö. Kyselylomakkeeseen julkaistiin linkki yrityksen sisäisellä kanavalla 23.1.2024 ja vastausaikaa oli vähän yli kaksi viikkoa.
Tutkimustuloksia analysoitiin Webropolin raportointi- ja analytiikkatyökalun avulla. Tulokset on esitelty pylväsdiagrammeilla havainnollistaen. Tutkimustulokset osoittivat, että työnantajamielikuva on osittain hyvä työntekijöiden mielestä. Kehittämiskohteita on, mutta suurin osa työntekijöistä pitää työnantajastaan. Kyselystä selvisi, että kehitettäviä asioita ovat työn ja vapaa-ajan tasapaino, työn joustavuus, palkitseminen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuus. Onnistunut kohdeyritys oli erityisesti tiimien työilmapiirissä. Yrityksen kulttuuria kuvailtiin ystävälliseksi, miellyttäväksi, hauskaksi ja rennoksi.
Kyselyn pohjalta kehitysehdotuksena on työntekijäkokemuksen strategisen kehittämisen aloittaminen. Tähän kuuluu jatkuvan kehittämisen malli, jossa kuunnellaan työntekijöiden tarpeita ja strategisesti kehitetään työntekijäkokemusta. Tämä vaatii myös johtamisen muutosta työntekijälähtöisempään johtamiseen. Kehittämisen tuloksena syntyvä työnantajalupaus on konkreettinen asia, jota voi viestiä ulospäin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen työnantajamielikuvaa ja yrityskulttuuria. Tarkoituksena oli selvittää näiden nykytila ja saada tietoa siitä, missä yritys on onnistunut. Tutkimuksesta haluttiin saada myös kehityskohteita ja kehittämisideoita. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään kohdeyrityksen sisäistä työnantajamielikuvaa ja kulttuuria.
Tietoperustassa käsiteltiin sisäistä työnantajamielikuvaa työntekijäymmärryksen ja työntekijäkokemuksen käsitteiden kautta. Yrityskulttuuria tarkasteltiin kulttuurin eri tasojen ja johtamisen osa-alueiden avulla, jotka olivat arvot, yhteisöllisyys, viestintä, palkitseminen ja työilmapiiri.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja sen mittarina käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyn kohderyhmänä oli koko kohdeyrityksen Suomen henkilöstö. Kyselylomakkeeseen julkaistiin linkki yrityksen sisäisellä kanavalla 23.1.2024 ja vastausaikaa oli vähän yli kaksi viikkoa.
Tutkimustuloksia analysoitiin Webropolin raportointi- ja analytiikkatyökalun avulla. Tulokset on esitelty pylväsdiagrammeilla havainnollistaen. Tutkimustulokset osoittivat, että työnantajamielikuva on osittain hyvä työntekijöiden mielestä. Kehittämiskohteita on, mutta suurin osa työntekijöistä pitää työnantajastaan. Kyselystä selvisi, että kehitettäviä asioita ovat työn ja vapaa-ajan tasapaino, työn joustavuus, palkitseminen sekä oppimisen ja kehittymisen mahdollisuus. Onnistunut kohdeyritys oli erityisesti tiimien työilmapiirissä. Yrityksen kulttuuria kuvailtiin ystävälliseksi, miellyttäväksi, hauskaksi ja rennoksi.
Kyselyn pohjalta kehitysehdotuksena on työntekijäkokemuksen strategisen kehittämisen aloittaminen. Tähän kuuluu jatkuvan kehittämisen malli, jossa kuunnellaan työntekijöiden tarpeita ja strategisesti kehitetään työntekijäkokemusta. Tämä vaatii myös johtamisen muutosta työntekijälähtöisempään johtamiseen. Kehittämisen tuloksena syntyvä työnantajalupaus on konkreettinen asia, jota voi viestiä ulospäin.