Johtamisviestinnän vaikutus organisaation työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen
Nuottiaho, Saana (2024)
Nuottiaho, Saana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082024232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082024232
Tiivistelmä
Nopeatempoisessa ja syklisessä yritysmaailmassa kilpailu on kovaa. Yrityksen pysyminen kilpailukykyisenä edellyttää jatkuvaa kehittymistä ja innovatiivisia tekoja. Pyörää ei kuitenkaan aina kannata keksiä uudelleen, vaan kilpailukyvyn säilyttäminen ja vahvistaminen kannattaa aloittaa organisaation sisäisten voimavarojen tehokkaasta hyödyntämisestä. Tärkein voimavara ja kilpailuetu, joka määrittää organisaation menestyksen, ovat sen työntekijät.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin johtamisviestinnän roolia organisaation työntekijöiden motivaatiossa ja sitoutumisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota konkreettisia näkökulmia ja käytännön ehdotuksia organisaatioiden viestintätapojen tehostamiseksi. Yhtenä keskeisenä tavoitteena oli myös testata ja arvioida fenomenologisen lähestymistavan soveltuvuutta liiketalouden alan opinnäytetyöhön. Opin näytetyössä hyödynnettiin fenomenologista lähestymistapaa, joka tarjosi mahdollisuuden ymmärtää objektiivinen johtamisviestinnän ilmiö yksilön subjektiivisena kokemuksena. Tämä mahdollisti laajempien tulkintojen tekemisen johtamisviestinnän vaikutuksista yksilötasolla.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi johtajuuden ja viestinnän välisten yhteyksien sekä johtamisviestinnän vaikutuksen selvittämiseen työntekijöiden motivaation ja sitoutumisen näkökulmasta. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina, joiden avulla analysoitiin johtamisviestinnän käytännön vaikutuksia liiketalouden kontekstissa. Tulokset osoittivat, että huolellisesti suunniteltu johtamisviestintä luo organisaatioon osallistavan ilmapiirin, joka edistää luottamuksellista työympäristöä ja tukee henkilöstön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Näin ollen se myös sitouttaa työntekijät organisaation yhteisiin tavoitteisiin ja motivoi heitä sisäisesti kohti niiden saavuttamista.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin johtamisviestinnän roolia organisaation työntekijöiden motivaatiossa ja sitoutumisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota konkreettisia näkökulmia ja käytännön ehdotuksia organisaatioiden viestintätapojen tehostamiseksi. Yhtenä keskeisenä tavoitteena oli myös testata ja arvioida fenomenologisen lähestymistavan soveltuvuutta liiketalouden alan opinnäytetyöhön. Opin näytetyössä hyödynnettiin fenomenologista lähestymistapaa, joka tarjosi mahdollisuuden ymmärtää objektiivinen johtamisviestinnän ilmiö yksilön subjektiivisena kokemuksena. Tämä mahdollisti laajempien tulkintojen tekemisen johtamisviestinnän vaikutuksista yksilötasolla.
Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi johtajuuden ja viestinnän välisten yhteyksien sekä johtamisviestinnän vaikutuksen selvittämiseen työntekijöiden motivaation ja sitoutumisen näkökulmasta. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina, joiden avulla analysoitiin johtamisviestinnän käytännön vaikutuksia liiketalouden kontekstissa. Tulokset osoittivat, että huolellisesti suunniteltu johtamisviestintä luo organisaatioon osallistavan ilmapiirin, joka edistää luottamuksellista työympäristöä ja tukee henkilöstön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Näin ollen se myös sitouttaa työntekijät organisaation yhteisiin tavoitteisiin ja motivoi heitä sisäisesti kohti niiden saavuttamista.