Some-narsisti pääministerinä? - Alexander Stubbin mediaimago Helsingin Sanomissa
Aaltonen, Henni; Tamminen, Maija Stina (2015)
Aaltonen, Henni
Tamminen, Maija Stina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221504
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten mediassa rakennetaan pääministeri Alexander Stubbin mediaimagoa, kuinka pääministeriä representoidaan mediassa ja minkälaiset diskurssit liittyvät Alexander Stubbin julkisuuskuvan muodostumiseen. Työ on toteutettu syksyllä 2014.
Opinnäytetyön kokonaisaineistona ovat Helsingin Sanomissa 1.huhtikuuta - 30. syyskuuta 2014 ilmestyneet, pääministeri Alexander Stubbia käsittelevät jutut.
Analysoimme Stubbin mediaimagon muokkautumista ja toisaalta Stubbin olemassa olevan brändin heijastumista Helsingin Sanomien uutisointiin. Aineiston tutkimusmetodiksi on valittu diskurssianalyysi.
Helsingin Sanomat on valittu kohdemediaksi sen vuoksi, että opinnäytetyön sallimissa rajoissa ei voi käsitellä kaikkia suomalaismedioita. Suomen suurimman sanomalehden tarkastelu antaa yhden näkemyksen siitä, miten pääministerin julkisuuskuva mediassa muodostuu, vaikka työn tuloksia ei voi yleistää koskemaan muita medioita. Helsingin Sanomien rakentaman mediaimagon tarkastelu on kiinnostavaa, koska lehden luomilla diskursseilla on vaikutusta yleiseen mielipideilmastoon.
Käsittelemme Stubbin mediaimagon rakentumista kokoomuksen, talouden ja brändin konteksteissa. Havainnoimme mediaimagoa viittauksilla Helsingin Sanomissa ilmestyneisiin artikkeleihin. Työmme runkoaineistona on 53 Helsingin Sanomien artikkelia, jotka nostetaan laajemmasta aineistosta tarkemmin esiin. Kokonaisaineistona on ollut 455 Helsingin Sanomien arkistoon taltioitua artikkelia tutkimusajanjaksolta.
Loppupäätelmissä muodostamme kokonaiskuvan Stubbin mediaimagosta peilaten sitä politiikan tekotapojen sekä median muuttumiseen. Keskeinen tutkimustuloksemme on, että Alexander Stubb on pääministeriksi poikkeuksellinen irvailun kohde ja hänen tapaansa rakentaa brändiä suhtaudutaan epäillen Suomen suurimmassa mediassa. Olemme nostaneet työssä esiin esimerkkejä vahvasta kielenkäytöstä, jolla Stubbin mediaimagoa muokataan Helsingin Sanomissa.
Opinnäytetyön kokonaisaineistona ovat Helsingin Sanomissa 1.huhtikuuta - 30. syyskuuta 2014 ilmestyneet, pääministeri Alexander Stubbia käsittelevät jutut.
Analysoimme Stubbin mediaimagon muokkautumista ja toisaalta Stubbin olemassa olevan brändin heijastumista Helsingin Sanomien uutisointiin. Aineiston tutkimusmetodiksi on valittu diskurssianalyysi.
Helsingin Sanomat on valittu kohdemediaksi sen vuoksi, että opinnäytetyön sallimissa rajoissa ei voi käsitellä kaikkia suomalaismedioita. Suomen suurimman sanomalehden tarkastelu antaa yhden näkemyksen siitä, miten pääministerin julkisuuskuva mediassa muodostuu, vaikka työn tuloksia ei voi yleistää koskemaan muita medioita. Helsingin Sanomien rakentaman mediaimagon tarkastelu on kiinnostavaa, koska lehden luomilla diskursseilla on vaikutusta yleiseen mielipideilmastoon.
Käsittelemme Stubbin mediaimagon rakentumista kokoomuksen, talouden ja brändin konteksteissa. Havainnoimme mediaimagoa viittauksilla Helsingin Sanomissa ilmestyneisiin artikkeleihin. Työmme runkoaineistona on 53 Helsingin Sanomien artikkelia, jotka nostetaan laajemmasta aineistosta tarkemmin esiin. Kokonaisaineistona on ollut 455 Helsingin Sanomien arkistoon taltioitua artikkelia tutkimusajanjaksolta.
Loppupäätelmissä muodostamme kokonaiskuvan Stubbin mediaimagosta peilaten sitä politiikan tekotapojen sekä median muuttumiseen. Keskeinen tutkimustuloksemme on, että Alexander Stubb on pääministeriksi poikkeuksellinen irvailun kohde ja hänen tapaansa rakentaa brändiä suhtaudutaan epäillen Suomen suurimmassa mediassa. Olemme nostaneet työssä esiin esimerkkejä vahvasta kielenkäytöstä, jolla Stubbin mediaimagoa muokataan Helsingin Sanomissa.