Pakolaislapsen traumainformoitu kohtaaminen hoitotyössä : oppimateriaali sairaanhoitajaopiskelijoille
Lyytikäinen, Rosa (2024)
Lyytikäinen, Rosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224285
Tiivistelmä
Pakolaisuus on yleistynyt maailmassa ja siten myös Suomessa. Pakolaisista noin puolet on alaikäisiä. Hoitotyön ammattilaiset kohtaavat pakolaislapsia monissa eri toimintaympäristöissä. Pakolaiset ovat kokeneet järkyttäviä asioita, jotka voivat johtaa traumatisoitumiseen. Hoitotyön ammattilaisilla on tärkeä rooli traumatisoituneiden pakolaislasten kohtaamisessa. Traumainformoitua työotetta soveltamalla luodaan turvallinen ja luottamuksellinen ympäristö, joka tukee toipumista, vahvistaa resilienssiä ja antaa toivoa tulevasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali Kaakkois- Suomen ammattikorkeakoulun käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata pakolaislapsen traumainformoitua kohtaamista. Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista pakolaislasten ja sodan kokeneiden lasten traumainformoidusta lähestymistavasta ja kohtaamisen keinoista hoitotyössä. Oppimateriaali kehitettiin täyttämään pedagogiset laatukriteerit. Oppimateriaalin yhteyteen kehitetty case-työskentelyyn soveltuva tehtävä tukee opiskelijan tietoista ajattelua ja aktiivista toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön prosessin mukaisesti. Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen, toteutusprosessin kuvauksen sekä lopullisen tuotoksen eli oppimateriaalin. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan pakolaisuuteen sekä traumainformoituun kohtaamiseen liittyviä teemoja teoriatiedon pohjalta. Toteutusprosessin raportissa kuvataan opinnäytetyön kehittämisprosessia teoriatietoon peilaten. Valmis oppimateriaali tulee Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun käyttöön osaksi sairaanhoitajaopintoihin kuuluvaa lasten ja nuorten hoitotyön opintojaksoa. Refugees have become more common in the world and thus also in Finland.
About half of the refugees are minors. Nursing professionals encounter
refugee children in many working environments. Refugees have experienced
shocking things that can lead to traumatization. Nursing professionals play an
important role in dealing with traumatized refugee children. By applying a
trauma-informed work approach, a safe and confidential environment is
created that supports recovery, stimulates resilience and gives hope for the
future.
The objective of this thesis was to produce learning material for the use of the
South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The aim of the thesis
was to describe the trauma-informed encounter of a refugee child. The goal
was to increase the knowledge of nursing students of the trauma-informed
approach and the means of encountering in nursing work when meeting
refugee children and children who have experienced war. The developed
learning material met the pedagogical quality criteria. One of the tasks in the
learning material is suitable for case-based learning, and with the learning
material, it supports the student9s conscious thinking and active action.
The thesis was carried out in accordance with the functional thesis process.
The thesis contains a theoretical reference framework, a description of the
implementation, and the output of the subsequent process, i.e. the learning
material. In the theoretical framework, there are themes related to the
necessity of trauma, based on theoretical knowledge. The implementation
description presents the development process of the thesis mirroring the
theoretical knowledge. The finished study material will be used by the South-
Eastern Finland University of Applied Sciences as part of the course related to
the nursing of children and adolescents.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali Kaakkois- Suomen ammattikorkeakoulun käyttöön. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata pakolaislapsen traumainformoitua kohtaamista. Tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista pakolaislasten ja sodan kokeneiden lasten traumainformoidusta lähestymistavasta ja kohtaamisen keinoista hoitotyössä. Oppimateriaali kehitettiin täyttämään pedagogiset laatukriteerit. Oppimateriaalin yhteyteen kehitetty case-työskentelyyn soveltuva tehtävä tukee opiskelijan tietoista ajattelua ja aktiivista toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön prosessin mukaisesti. Opinnäytetyö sisältää teoreettisen viitekehyksen, toteutusprosessin kuvauksen sekä lopullisen tuotoksen eli oppimateriaalin. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan pakolaisuuteen sekä traumainformoituun kohtaamiseen liittyviä teemoja teoriatiedon pohjalta. Toteutusprosessin raportissa kuvataan opinnäytetyön kehittämisprosessia teoriatietoon peilaten. Valmis oppimateriaali tulee Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun käyttöön osaksi sairaanhoitajaopintoihin kuuluvaa lasten ja nuorten hoitotyön opintojaksoa.
About half of the refugees are minors. Nursing professionals encounter
refugee children in many working environments. Refugees have experienced
shocking things that can lead to traumatization. Nursing professionals play an
important role in dealing with traumatized refugee children. By applying a
trauma-informed work approach, a safe and confidential environment is
created that supports recovery, stimulates resilience and gives hope for the
future.
The objective of this thesis was to produce learning material for the use of the
South-Eastern Finland University of Applied Sciences. The aim of the thesis
was to describe the trauma-informed encounter of a refugee child. The goal
was to increase the knowledge of nursing students of the trauma-informed
approach and the means of encountering in nursing work when meeting
refugee children and children who have experienced war. The developed
learning material met the pedagogical quality criteria. One of the tasks in the
learning material is suitable for case-based learning, and with the learning
material, it supports the student9s conscious thinking and active action.
The thesis was carried out in accordance with the functional thesis process.
The thesis contains a theoretical reference framework, a description of the
implementation, and the output of the subsequent process, i.e. the learning
material. In the theoretical framework, there are themes related to the
necessity of trauma, based on theoretical knowledge. The implementation
description presents the development process of the thesis mirroring the
theoretical knowledge. The finished study material will be used by the South-
Eastern Finland University of Applied Sciences as part of the course related to
the nursing of children and adolescents.