Ajoneuvoyhdistelmien latausverkoston kehittäminen Suomen pääväylillä
Nissinen, Ville (2024)
Nissinen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082224310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia raskaiden ajoneuvoyhdistelmien latausverkoston kehittämistä Suomen pääväylillä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää ajoneuvoyhdistelmien latausverkoston kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa. Opinnäytetyön tekijä on työskennellyt yhdistelmäajoneuvonkuljettajana ja kuorma-autonkuljettajana jaksoittain aikavälillä 2018-2021 ja tekijällä on lisäksi läheiset suhteet kuljetusalalle.
Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kanta Suomessa on ollut murroksessa viimeisen 5-10 vuoden aikana. Fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen rinnalle on tullut vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja. Samaan aikaan fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen osuus Suomen autokannasta on pienentynyt. Yleisimmät vaihtoehtoiset polttoaineet ovat biodiesel, sähkö, vety ja maakaasu. Sähköä on pidetty vaihtoehtoisista polttoaineista kaikista ympäristöystävällisimpänä ja viime vuosina ajoneuvoteollisuudessa on panostettu eniten sähköisten ajoneuvojen kehittämiseen. Raskas ajoneuvoliikenne käyttää toistaiseksi suurelta osin fossiilisia polttoaineita. Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien raskaiden ajoneuvojen osuus on kuitenkin kasvamaan päin.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin ajoneuvoyhdistelmien latausverkoston kehittämisen tämänhetkistä tilannetta ja olemassa olevia suunnitelmia. Työssä hahmoteltiin havainnollistavien karttojen avulla ajoneuvoyhdistelmien latausasemien sijoittumista viidellä Suomen keskeisimmällä pääväylällä. Tutkimukseen valittiin valtateiden 1, 3, 4, 5 ja 8 maanteiden pääväyläverkkoon kuuluvat osuudet. Lisäksi tarkasteltiin ajoneuvoyhdistelmien sähköistämisen tilannetta Suomessa ja Euroopassa. Opinnäytetyöhön haastateltiin viittä joko nykyistä tai entistä yhdistelmäajoneuvonkuljettajaa eri suoritealoilta tarkoituksena selvittää mahdollisuus kuljetusten sähköistämiselle.
Ajoneuvoyhdistelmien latausasemien sijoittaminen tutkittaville valtateille tehtiin EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden latausinfrastruktuurin kehittämistä koskevan AFIR-asetuksen mukaan. Sen perusteella saatiin selville myös latausasemien lukumäärä tutkittavilla valtateillä. Nykyisten ja entisten yhdistelmäajoneuvonkuljettajien haastatteluilla saatiin selville eri suoritealojen sähköistämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Tärkeimmät huomioon otettavat seikat ajoneuvoyhdistelmien latausverkoston kehittämisessä ovat AFIR-asetuksen uudelleen määrittely, latausasemien sijainti ja niiden latausaika. Lisäksi tulisi ottaa huomioon, mikä taho vastaa latausasemien rakentamisesta ja rakentamiseen liittyvistä kustannuksista vai jaetaanko rakentamiseen liittyvät kustannukset useamman eri tahon välillä.
Moottorikäyttöisten ajoneuvojen kanta Suomessa on ollut murroksessa viimeisen 5-10 vuoden aikana. Fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen rinnalle on tullut vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja. Samaan aikaan fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen osuus Suomen autokannasta on pienentynyt. Yleisimmät vaihtoehtoiset polttoaineet ovat biodiesel, sähkö, vety ja maakaasu. Sähköä on pidetty vaihtoehtoisista polttoaineista kaikista ympäristöystävällisimpänä ja viime vuosina ajoneuvoteollisuudessa on panostettu eniten sähköisten ajoneuvojen kehittämiseen. Raskas ajoneuvoliikenne käyttää toistaiseksi suurelta osin fossiilisia polttoaineita. Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien raskaiden ajoneuvojen osuus on kuitenkin kasvamaan päin.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin ajoneuvoyhdistelmien latausverkoston kehittämisen tämänhetkistä tilannetta ja olemassa olevia suunnitelmia. Työssä hahmoteltiin havainnollistavien karttojen avulla ajoneuvoyhdistelmien latausasemien sijoittumista viidellä Suomen keskeisimmällä pääväylällä. Tutkimukseen valittiin valtateiden 1, 3, 4, 5 ja 8 maanteiden pääväyläverkkoon kuuluvat osuudet. Lisäksi tarkasteltiin ajoneuvoyhdistelmien sähköistämisen tilannetta Suomessa ja Euroopassa. Opinnäytetyöhön haastateltiin viittä joko nykyistä tai entistä yhdistelmäajoneuvonkuljettajaa eri suoritealoilta tarkoituksena selvittää mahdollisuus kuljetusten sähköistämiselle.
Ajoneuvoyhdistelmien latausasemien sijoittaminen tutkittaville valtateille tehtiin EU:n vaihtoehtoisten polttoaineiden latausinfrastruktuurin kehittämistä koskevan AFIR-asetuksen mukaan. Sen perusteella saatiin selville myös latausasemien lukumäärä tutkittavilla valtateillä. Nykyisten ja entisten yhdistelmäajoneuvonkuljettajien haastatteluilla saatiin selville eri suoritealojen sähköistämiseen liittyvät mahdollisuudet ja haasteet.
Tärkeimmät huomioon otettavat seikat ajoneuvoyhdistelmien latausverkoston kehittämisessä ovat AFIR-asetuksen uudelleen määrittely, latausasemien sijainti ja niiden latausaika. Lisäksi tulisi ottaa huomioon, mikä taho vastaa latausasemien rakentamisesta ja rakentamiseen liittyvistä kustannuksista vai jaetaanko rakentamiseen liittyvät kustannukset useamman eri tahon välillä.