Laadukasta tukea työelämään : erityisen tuen opiskelijoiden työelämässä oppimisen sujuvat käytänteet Riverian hyvinvointi ja terveys -tulosalueella
Männynsalo, Kati (2024)
Männynsalo, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024082324323
Tiivistelmä
Laadukasta tukea työelämään -opinnäytetyöllä on tarkoitus selvittää niitä toimenpiteitä, joilla erityisen tuen opiskelijoiden ammatillisen osaamisen hankkiminen etenee opiskelijan ja tutkinnon perusteiden tavoitteiden mukaan työelämässä oppimisen jaksoilla. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille käytänteitä, jotka koetaan tärkeiksi erityisen tuen opiskelijan työelämässä ohjaamisessa. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat Riverian hyvinvointi ja terveys -tulosalueen opiskelijat, heidän työpaikkaohjaajansa sekä opettajat ja ammatilliset ohjaajat. Opinnäytetyön tuloksista oli myös tarkoitus luoda ohjaustoimintamalli erityisen tuen opiskelijan työelämässä oppimisen tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena monimenetelmällisyyttä hyödyntäen. Aineistoa kerättiin kahdella Webropol-kyselyllä ja kolmessa kehittämispajassa. Webropol-kyselyyn vastasi 84 työpaikkaohjaajaa ja 34 erityisen tuen opiskelijaa. Opiskelijoille, työpaikkaohjaajille ja Riverian hyvinvointi ja terveys -tulosalueen henkilöstölle suunnattuihin kehittämispajoihin osallistui yhteensä 23 henkilöä. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Osallistujien näkemykset erityisen tuen opiskelijan työelämässä oppimista sujuvoittavista käytänteistä olivat yhdenmukaiset. Erityisen tuen opiskelijan työelämässä oppimiselle tärkeäksi koettiin kolmikantainen työskentely, riittävä tieto tuen tarpeesta, vahvuuksien tunnistaminen, tavoitteiden selkeys ja konkreettiset menetelmät ja toimintatavat. Merkitykselliseksi koettiin myös tiedonvaihtoa tukevat ohjaustapaamiset ja yhteistä ymmärrystä edistävät palautekeskustelut.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta laadittiin ohjauksen toimintamalli erityisen tuen opiskelijan työelämässä oppimisen prosessiin. Opinnäytetyössä tehtiin yhteistyötä Riverian omistajakuntien sekä Pohjois-Karjalassa toimivien yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ohjauksen toimintamallia ja opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työpaikkaohjaajien ja henkilöstön perehdyttämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena monimenetelmällisyyttä hyödyntäen. Aineistoa kerättiin kahdella Webropol-kyselyllä ja kolmessa kehittämispajassa. Webropol-kyselyyn vastasi 84 työpaikkaohjaajaa ja 34 erityisen tuen opiskelijaa. Opiskelijoille, työpaikkaohjaajille ja Riverian hyvinvointi ja terveys -tulosalueen henkilöstölle suunnattuihin kehittämispajoihin osallistui yhteensä 23 henkilöä. Opinnäytetyön aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Osallistujien näkemykset erityisen tuen opiskelijan työelämässä oppimista sujuvoittavista käytänteistä olivat yhdenmukaiset. Erityisen tuen opiskelijan työelämässä oppimiselle tärkeäksi koettiin kolmikantainen työskentely, riittävä tieto tuen tarpeesta, vahvuuksien tunnistaminen, tavoitteiden selkeys ja konkreettiset menetelmät ja toimintatavat. Merkitykselliseksi koettiin myös tiedonvaihtoa tukevat ohjaustapaamiset ja yhteistä ymmärrystä edistävät palautekeskustelut.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta laadittiin ohjauksen toimintamalli erityisen tuen opiskelijan työelämässä oppimisen prosessiin. Opinnäytetyössä tehtiin yhteistyötä Riverian omistajakuntien sekä Pohjois-Karjalassa toimivien yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Ohjauksen toimintamallia ja opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää työpaikkaohjaajien ja henkilöstön perehdyttämisessä.